Chyby, které děláte při shánění práce - I. díl
Vzdělání by by bylo, chuť do práce také, praxe nějaká také je, přesto jste stále bez práce? Asi něco děláte špatně. Možná vedení firem něčím odrazujete a evidentně nevíte čím. Pokusíme se představit chyby, kterých byste se mohli dopouštět. Zároveň se budeme snažit i poradit, jak se jich pro příště vyvarovat.
Rozesíláte životopisy, ale stále nikdo neodpovídá?
To se stává bohužel často. "Rozeslala jsem šedesát životopisů a ozvali se mi ze dvou firem," stýská si pětatřicetiletá Katka. Bohužel asi není jediná. Stává se to totiž poměrně často. Pošlete životopis, vyšperkujete motivační dopis do dokonalosti a... celé to vyjde do ztracena. Některé firmy totiž nepošlou ani obvyklé: Děkujeme, ale dali jsme přednost někomu jinému. Zkuste si položit následující otázky:
Jsou inzeráty, na které odpovídáte, skutečně vhodné pro absolventa?
Máte opravdu potřebné zkušenosti?
Jak vypadá váš životopis?
Obsahuje všechny relevantní informace stručně a výstižně?
Abyste měli jistotu, že oslovujete ty správné zaměstnavatele tím správným způsobem, ještě jednou se zamyslete nad svým CV, nad zněním inzerátů, nad všemi požadavky. Jestli si nejste svým životopisem a motivačním dopisem jistí, konzultujte je s pracovním psychologem či personalistou. Hlavně se nesmíte nechat odmítavým postojem firem zlomit, rozhodně si to neberte osobně, protože to osobní zkrátka není. Stejně jako vás, odmítli dalších padesát uchazečů. Pokud vám to prostě nedá, zvedněte telefon a zeptejte se jich, proč vám neodpověděli.
Mám za sebou několik pohovorů, ale pokaždé s negativním výsledkem
Jestliže jste byli pozváni k přijímacímu pohovoru znamená to, že jste svou žádostí o místo zaměstnavatele zaujali. Dá se předpokládat, že jste se dostali do užšího výběru a přicházíte v úvahu pro nabízené místo. Firma i uchazeč by díky němu měli zjistit, zda si navzájem vyhovují. Interview je nejtěžší překážkou na vaší cestě za novým zaměstnáním. Proto, když to nevyjde, nemusíte se hroutit, je to oprvdu těžká disciplína a jednou se to prorazí. Konkrétní neúspěch v ten daný den vůbec nemusí znamenat, že nejste dobří. Prostě jste jen narazili na silnou konkurenci, nebyli jste úplně v kondici. Co dělat? Připravte se. Zjistěte si informace o firmě, do které jdete, dbejte na vhodné oblečení a hlavně přijďte včas. Pokud ani to nezabere, můžete zkusit zavolat či napsat e-mail personalistům, kteří vás konkurzem provázeli, a požádat o zdůvodnění. Firmy však nejsou moc ochotné tyto informace poskytovat. Jestliže se to nepovede, můžete se obrátit na odborníka, který se výběrovými řízeními zabývá, za jeho služby se ovšem platí.
Po každém neúspěchu byste si koncekonců takový rozbor mohli udělat sami: co se podařilo, co by mohlo být příště lepší. Své šance na přijetí zvýšíte tím, že se předem připravíte na otázky, které dříve či později na pohovoru padnou: Kde se vidíte za 10 let? Jaké jsou vaše nejslabší stránky? Co nového můžete firmě přinést? Natrénujete-li si je, budou vaše odpovědi sebejistější, což se může promítnout do toho, zda uspějete. Internet se podobnými návody jen hemží, tak zkuste zalovit tam.
Postoupil jsem do nejužšího výběru, ale místo jsem nedostal
Nebuďte naštvaní ani smutní, je vidět, že jste pro zaměstnavatele zajímaví, když jste se dostali tak daleko. Druhé kolo již bývá orientováno prakticky: probíhá detailní pohovor s potenciálním nadřízeným nebo se simulují modelové situace vztažené k obsahu práce. Už v průběhu testování se vám mohou odhalit některá úskalí, která vám personalisté většinou osvětlí. Využijte toho a ptejte se. V příštím výběrovém řízení už si budete mnohem jistější. A pokud vám přijde, že váš výkon byl solidní a personalisté vám vytýkají jen drobnosti, zkuste se optat, zda ve firmě není volná ještě jiná, podobná pozice.
Načerpejte další informace
Ženy u nás mají za stejnou práci stále méně než muži. Jak s pay gapem bojovat?
V České republice stále přetrvává takzvaný pay gap neboli rozdíl v platech mezi muži a ženami. Ačkoliv se může zdát, že v 21. století by měla být rovnost mezi pohlavími samozřejmostí,…
Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet
Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi.…
5 tipů, jak na správný dress code do práce – zapomeňte na sandále, pantofle i tílko na ramínka
Pravidla oblékání tzv. dress code se liší podle toho, kde pracujete. Jiný bude v kanceláři úřadu, v obchodní firmě a jiný třeba v baru. V tomto směru jsou úlevou organizace a firmy, kde…
4 typy kolegů, na které opravdu nechcete v práci narazit
Našli jste konečně práci svých snů, skutečně vás baví, peníze také nejsou špatné, šéf ujde a přece přemýšlíte o změně. Příčinou mohou být kolegové, na které natrefíte. Je několik typů,…