Konec soukromým mailům v pracovní době. Šéf je může číst!
Pozor na to, co si píšete s přáteli v pracovní době. Váš šéf vám může koukat pod prsty. Zaměstnavatelé mohou číst soukromá sdělení zaměstnanců poslaná v pracovní době prostřednictvím chatovacího softwaru či internetové pošty. Vyplývá to podle serveru BBC z rozhodnutí Evropského soudu pro lidská práva (ECHR).
Obsah článku
Rozhodnutí soudu je podle BBC závazné pro všechny země, které ratifikovaly Evropskou úmluvu o lidských právech. Mezi ně patří i Česká republika. Český zákoník práce uvádí, že: „Zaměstnanci nesmějí bez souhlasu zaměstnavatele užívat pro svou osobní potřebu výrobní a pracovní prostředky zaměstnavatele včetně výpočetní techniky ani jeho telekomunikační zařízení.“
Za používání počítače k soukromým účelům výpověď
Zaměstnavatel je oprávněn přiměřeným způsobem kontrolovat, zda zaměstnanec vykonává svoji práci řádně. Žádné sankce zákoník práce neuvádí. Český Nejvyšší soud nicméně v létě 2012 při projednávání konkrétního případu potvrdil, že zneužití služebního počítače k soukromým účelům nebo k zábavě v pracovní době může vést až k okamžité výpovědi.
Nezáleží přitom na tom, zda je vaší náplní práce v kanceláři bez praxe nebo vysoce kvalifikovaná práce. Případ, v němž Evropský soud vynesl verdikt, se týkal inženýra Bogdana Barbulescua, pracujícího v Rumunsku, který soud žádal, aby rozhodl, zda zaměstnavatel porušil jeho právo na důvěrnou korespondenci, když v roce 2007 četl jeho zprávy a následně ho propustil.
Roli může hrát použité zařízení i typ účtu
Podle soudu zaměstnavatel věděl, že pracovník službu používá pro soukromé i pracovní účely, takže předpokládal, že vstupuje na pracovní účet. Soudci tudíž nepřijali argument stěžovatele, že se jednalo o soukromý účet. Podle soudu: „…nebylo bezdůvodné, že zaměstnavatel chtěl ověřit, zda zaměstnanec v pracovní době pracuje na dokončení svých profesních úkolů.“
„Zaměstnavatel postupoval v rámci svých disciplinárních pravomocí. Jak již shledaly domácí (rumunské) soudy, vstoupil na účet služby Yahoo Messenger s předpokladem, že příslušné informace souvisejí s profesionálními aktivitami a že jeho (zaměstnavatelův) postup je tedy zákonný. Soud nemá důvod tento závěr zpochybnit,“ uvedl ECHR.
Soudci zároveň poukázali na skutečnost, že Barbulescu byl předem upozorněn, že společnost by mohla zkontrolovat jeho zprávy. Navíc zařízení, které bylo použito k odesílání zpráv, patřilo zaměstnavateli. Soudci v rozhodnutí neupřesnili, zda by byl nějaký rozdíl v tom, kdyby Barbulescu použil vlastní počítač.
Jak se vyhnout problémům s e-maily?
Jak již bylo výše uvedeno, stále není jasné, jak se má k této problematice stavět zaměstnavatel i samotný zaměstnanec. V nejlepším případě se vyplatí se zaměstnavatelem o e-mailech promluvit a stanovit si hranice. Budete tak vědět, jak můžete využívat majetek firmy a zda je váš e-mail soukromý.
Kontrolováni můžete být nejen při kancelářské práci, ale u práce řidič SK B Praha, čímž bude zaměstnavatel kontrolovat, zda se opravdu věnujete zadané práci. Pokud se i tak dostanete do problémů nebo přijdete na to, že zaměstnavatel čte vaše e-maily, i když jsou soukromé, nebojte se ohradit.
Obecně má zaměstnavatel právo nahlédnout do e-mailů pouze z vážných důvodů. Zároveň nesmí nahlížet do e-mailů, u nichž je zjevné, že jsou soukromé. Pro vlastní krytí tedy raději rovnou v předmětu uveďte, že se jedná o soukromou zprávu. Pravidla ohledně e-mailů jsou však stále ošemetná a ani mnozí právníci nevědí, jak se k takovým případům stavět.
Načerpejte další informace
Ženy u nás mají za stejnou práci stále méně než muži. Jak s pay gapem bojovat?
V České republice stále přetrvává takzvaný pay gap neboli rozdíl v platech mezi muži a ženami. Ačkoliv se může zdát, že v 21. století by měla být rovnost mezi pohlavími samozřejmostí,…
Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet
Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi.…
5 tipů, jak na správný dress code do práce – zapomeňte na sandále, pantofle i tílko na ramínka
Pravidla oblékání tzv. dress code se liší podle toho, kde pracujete. Jiný bude v kanceláři úřadu, v obchodní firmě a jiný třeba v baru. V tomto směru jsou úlevou organizace a firmy, kde…
4 typy kolegů, na které opravdu nechcete v práci narazit
Našli jste konečně práci svých snů, skutečně vás baví, peníze také nejsou špatné, šéf ujde a přece přemýšlíte o změně. Příčinou mohou být kolegové, na které natrefíte. Je několik typů,…