Na pracovní pohovor už se připravit umíte, ale jak zvládnete assessment centrum?
Říkáte si, že máte zkušenosti, znalosti, dobrý životopis, pár přijímacích pohovorů za sebou, tak už zvládnete všechno? A co takhle novinka, kterou firmy při výběru nových zaměstnanců využívají čím dál víc? Takzvané assessment centrum? Co to vůbec je? assessment centrum neboli hodnotící středisko je speciální diagnostická metoda, která se používá pro výběr zaměstnanců z většího počtu uchazečů. Bývá zaměřena na manažerské, obchodní a často či opakovaně obsazované pozice ve firmě. Náročnost výběrových metod závisí na pozici, která je obsazována. Počítejte s tím, že vaše prezentace bude mít zásadní vliv na vás úspěch.
Je to mnohem náročnější než běžný přijímací pohovor. Jedním z důvodu je fakt, že současně s vámi je hodnoceno dalších 5 -10 žadatelů. Konkurenční prostředí, časová náročnost a řešení komplikovaných, mnohdy nesmyslných úkolů dělá z centra velmi náročný typ přijímacího řízení. Určitě není na škodu se dobře připravit.
Není tajemstvím, že jedním z principů centra je právě snaha organizátorů o to, aby se na něj připravit nedalo. Samozřejmě má svůj typický průběh, ale protože nevíte, s kým se tam potkáte, přináší nové a nepředvídatelné situace. Nebývá výjimkou, že někdo z uchazečů je ve skutečnosti figurantem, který významně zasahuje do průběhu assessmentu.
V centru se začíná prezentací. Přichází na řadu většinou první. Obyvkle prezentujete sama sebe, nebo naopak jiného uchazeče (po přípravě). Tento úkol bývá spíše individuální, ale fantazii assessorů se meze nekladou! Je velmi pravděpodobné, že s prezentováním se v průběhu assessment centra setkáte několikrát.
Pak následují úkoly. Ve většině případů se jedná o týmovou aktivitu. Principem je zadání úkolu, který může kopírovat realitu nebo může být také naprosto absurdní. Jste požádání o vytvoření jakéhosi scénáře a následnou prezentaci jeho řešení (či prezentaci vytvořeného produktu atd). Jelikož se jedná o týmovou aktivitu, právě kooperace a tzv. role v týmu je to, co hodnotitel sleduje. Při této aktivitě se můžete pojevit jako lídr, který motivuje a organizuje ostatní, nebo jako specialista, který hledá to nejlepší řešení, obchodník, jež nejvíce přispívají při finální prezentaci nebo třeba týmový hráč, který bez okolků plní zadané úkoly.
Součástí procesu jsou i psychologické hry. Mají podobu fiktivní vypjaté situace, v nichž jste často nuceni učinit nějakou rozporuplnou volbu. Typickým případem je hra na to, kdy havaruje letadlo s handicapovanými pasažéry na poušti. Zůstanou omezené zdroje potravy a vody k tomu, aby se všichni zachránili. Komunikace mezi členy týmu je omezena jejich rolemi, někteří jsou slepí, někteří hluší, jiní mají tělesný handicap. Je asi zřejmé, že zde správné řešení neexistuje. Nejde tedy o nalezení řešení, jako spíše o zvolený postup. Někdo by nesl tělesně postiženého na zádech přes poušť, někdo by ho nechal na místě...... to je přesně to, co chtějí hodnotitelé vidět.
Na řadu přijdou i testy. Uchazeči se většinou testů nebojí, mnozí z nich se na ně těší a to zřejmě pro to, že zde mohou být „sami se sebou“. Nemusíte se prosazovat, nemusíte s někým spolupracovat. Jedná se o různé dotazníkové metody, psychologické testy atd. Ale pozor, i zde můžete být pozorováni.
Na závěr asi nebude chybět osobní pohovor. Očekávejte otázky typu „Jak jste se cítil v průběhu modelové situace?“ nebo také dotazy na vzdělání, motivaci pro danou pozici atd. Pokud navíc padne otázka na možný nástup, můžete si gratulovat a doufat, že právě vy budete tím zvoleným kandidátem.
Načerpejte další informace
Ženy u nás mají za stejnou práci stále méně než muži. Jak s pay gapem bojovat?
V České republice stále přetrvává takzvaný pay gap neboli rozdíl v platech mezi muži a ženami. Ačkoliv se může zdát, že v 21. století by měla být rovnost mezi pohlavími samozřejmostí,…
Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet
Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi.…
5 tipů, jak na správný dress code do práce – zapomeňte na sandále, pantofle i tílko na ramínka
Pravidla oblékání tzv. dress code se liší podle toho, kde pracujete. Jiný bude v kanceláři úřadu, v obchodní firmě a jiný třeba v baru. V tomto směru jsou úlevou organizace a firmy, kde…
4 typy kolegů, na které opravdu nechcete v práci narazit
Našli jste konečně práci svých snů, skutečně vás baví, peníze také nejsou špatné, šéf ujde a přece přemýšlíte o změně. Příčinou mohou být kolegové, na které natrefíte. Je několik typů,…