Nosíte si práci domů? Nestíháte? Vyzkoušejte 5 tipů, jak na time management
Máte málo času na rodinu, přátele i svoje zájmy? Máte pocit, že v práci nestíháte, vracíte se až večer a nosíte si práci domů? Víkendy neexistují? Je třeba něco změnit. Můžete si časovou tíseň způsobovat sami nebo je prostě ten pravý čas odejít a najít si novou práci.
Obsah článku
Pokud se víkendy zdají být vzdáleným snem a večery trávíte prací místo odpočinku s rodinou nebo přáteli, je čas přehodnotit váš přístup k time managementu. Naučit se efektivně spravovat svůj čas vám pomůže zlepšit vaši pohodu v pracovním i osobním životě. Vyzkoušejte našich 5 tipů a uvidíte, že práce může být někdy i zábava.
Ukažte mi nejnovější nabídky práce
1. Poznejte sebe
Prvním krokem k lepšímu time managementu je sebepoznání. Možná máte problém říct „ne“ a neustále přijímáte více úkolů, než je zdrávo. Nebo možná sami sobě nakládáte příliš mnoho práce. V obou případech ;je důležité naučit se odmítat nebo delegovat úkoly.
Vědomí vlastních limitů a schopnost jejich komunikace vám pomůže snížit vaši pracovní zátěž. Problematická může být i samotná náplň práce. Pokud byla vaším snem práce designéra a místo toho sedíte každý den v kanceláři a zvedáte telefony, bude lepší se poohlédnout po kreativnějším zaměstnání.
2. Stanovte si hranice
Důležité je také stanovit si jasné hranice mezi pracovním a osobním časem. Pokud máte v práci hotovo, není důvod zůstávat přesčas. Odcházení z práce včas by mělo být normou, ne výjimkou. Tímto způsobem si zajistíte více času na relaxaci a záliby mimo pracovní prostředí. Pozor si dejte také na syndrom vyhoření, více se o něm dočtete zde.
3. Prioritizujte úkoly
Neřešte několik úkolů najednou, ani jeden nebude splněn dobře. Hezky jeden po druhém, napište si ráno seznam na kus papíru a hotové si odškrtávejte. Budete mít dobrý pocit, že vám to jde a ono to tak skutečně bude.
4. Eliminujte neproduktivní činnosti
Věnování příliš mnoho času činnostem, jako je odpovídání na e-maily, může zbytečně prodloužit vaši pracovní dobu. Naučte se tyto úkoly vykonávat co nejefektivněji a bez zbytečného otálení. Budete moci věnovat více času důležitějším úkolům.
Kromě toho myslete i na pravidelný pohyb. Pokud velkou část vašeho času zahrnuje práce v sedě, začleňte do svého pracovního plánu pravidelné přestávky. Zvýšíte tak svoji produktivitu a dovolíte mozku, aby si na chvíli odpočinul.
5. Odpojte se během dovolené
Pokud odjedete na dovolenou, vypněte se. A to včetně telefonu a notebooku. Nevyřizujte během dovolené služební věci, jinak budete mít pocit, že jste nikde ani nebyli. Je nutné vypnout alespoň na 14 dní v kuse, týden je málo. V některých firmách přímo dva týdny dovolené nařizují.
Práce nás živí a je fajn, když nás baví. Čas na odpočinek a relaxaci je však nutností, jen tak můžete podávat dobré výkony delší dobu. Nebojte se na chvíli vypnout a zbytečně si neničte své fyzické i psychické zdraví. Případné zdravotní problémy vám práci jenom více zkomplikují.
Načerpejte další informace
Hledáte jinou práci a dozvěděl se to nadřízený? 5 rad, jak správně zareagovat
Představte si, že v současné práci se vám docela líbí, ale náhle se objevila třeba lepší nabídka, která vás opravdu zaujala, nebo chcete změnit svoji kariérní dráhu, ale místo zatím…
Nevyčerpaná dovolená v roce 2024: Za jakých podmínek ji lze převést do dalšího roku?
Konec roku je za dveřmi, vy máte práce nad hlavu a zbylo vám mraky dovolené. Co s tím? Musíte si ji vybrat nebo je možné ji převést do dalšího roku? Zaměstnavatelům se to obvykle moc…
Ženy u nás mají za stejnou práci stále méně než muži. Jak s pay gapem bojovat?
V České republice stále přetrvává takzvaný pay gap neboli rozdíl v platech mezi muži a ženami. Ačkoliv se může zdát, že v 21. století by měla být rovnost mezi pohlavími samozřejmostí,…
Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet
Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi.…