Logo Dobrá práce
hledat přihlásit
  • Nabídky práce
  • Práce na e-mail
  • Životopis
    • Vložit životopis
    • Životopis vzor
    • Editace mého životopisu
    • Zapomenuté heslo
  • Poradna
    • Jak napsat životopis
    • Vzor životopisu
    • Vybíráme personální agenturu
    • Jak se chovat u pohovoru
  • Agentury / úřady
    • Agentury práce
    • Pracovní úřady
  • Pro firmy
    • Ceník
    • Hledat zaměstnance
    • Jak napsat pracovní inzerát
    • Přihlásit do administrace
  • Přihlásit

Najděte si dobrou práci...



Rozšířené vyhledávání



  1. Dobrá práce.cz
  2. Poradna
  3. 5 tipů jak efektivně zvládnout home office

5 tipů jak efektivně zvládnout home office

29. 10. 2024 | Blanka Růžičková

Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo žádoucí, aby se lidé potkávali v kancelářích. Mnozí si na to velmi rychle zvykli a považují jej za standard. Víte ale, jak jej využít naplno a pracovat doma stejně efektivně jako v kanceláři? Prozradíme vám několik jednoduchých tipů, s kterými to zvládnete. 

zdroj: unsplash.com, Nevhodné pracovní prostředí může vašemu home office uškodit!
zdroj: unsplash.com, Nevhodné pracovní prostředí může vašemu home office uškodit!

Obsah článku

    • Home office jako zaměstnanecký benefit
    • Jak být efektivní při práci z domova
      • Vytvořte si pracovní prostředí doma
      • Pracovní rutina i na home office
      • Neprokrastinujte na home office
      • Nevynechávejte pauzy
      • Nedistancujte se při práci z domova od svých kolegů

Home office jako zaměstnanecký benefit

Velká část zaměstnanců má home office jako benefit, který může čas od času nebo v pravidelném intervalu využívat. Pokud například bydlíte ve Vsetíně a měli byste každý den dojíždět autem do Zlína, finančně se vám to pochopitelně moc nevyplatí. Proto se dohodnete se zaměstnavatelem, že budete do kanceláře docházet pouze 2x týdně na porady a zbytek týdne se budete věnovat práci z domova.

Zejména pak zaměstnanci z oblasti telekomunikace a IT pracují výhradně pouze na home office a i samotné porady mívají online.

Jak být efektivní při práci z domova

Možná s prací z domova nemáte zatím zkušenost a myslíte si, jak jste nad šéfem vyzráli a jakou budete mít doma pohodu. Nenechte se ale mást! Váš nadřízený od vás bude chtít stejné výsledky jako byste seděli v kanceláři. A to je přesně ten důvod, proč si i na home office musíte stanovit jasná pravidla, která budete dodržovat. 

NABÍDKA PRÁCE Z DOMOVA

Vytvořte si pracovní prostředí doma

Myslíte si, že k práci z domova přeci stačí počítač, stůl a židle. Částečně máte pravdu. Zároveň nám ale jistě dáte za pravdu, že pokud budete pracovat u jídelního stolu, kolem něhož budou půl dne pobíhat děti, vaše pracovní výkony pravděpodobně nebudou příliš uspokojivé.

Ne každý má prostor na pracovnu. Z tohoto důvodu doporučujeme pořídit si klidně malý kancelářský stůl, který umístíte do rohu obýváku či ložnice. Tím si vytvoříte alespoň částečně pracovní koutek, v němž budete mimo dění rušné domácnosti a nebudete tolik ovlivňováni okolními vlivy. 

Pracovní rutina i na home office

Vytvořte si pracovní rutinu, která vám bude vyhovovat. Někdo si rád přivstane, aby měl volné odpoledne, jiný si naopak pospí a pracuje dlouho do večera. Každému z nás vyhovuje něco jiného. O produktivitě během dne jsme psali zde.

Stanovte si tedy jasný rozvrh pracovního dne. A rovnou zapomeňte na práci z postele. Vstaňte a převlékněte se jako byste šli do práce. Uvařte si kávu a zasedněte k vašemu pracovnímu stolu. 

Po skončení pracovní doby, si stůl ukliďte a připravte jej na další den. Snažte se také oddělit čas pracovní a osobní. Pokud si večer u sledování seriálu vzpomenete na neodeslaný email, nechte jej na ráno. 

Neprokrastinujte na home office

Bod, který tak trochu shrnuje předešlé dva. Myslete na to, že ačkoli pracujete z domova, jde stále o zaměstnání, které vás živí a za nějž jste placeni. Proto se nenechávejte rozptylovat ničím ani nikým jiným. Stanovte si jasné denní úkoly, pracovní dobu a toho se držte. Zejména ženy mají občas problém, efektivně pracovat na home office, protože si mnohdy myslí, že doma stihnou uvařit, vyprat, a nebo uklidit. Takto to ale nefunguje. 

Nevynechávejte pauzy

Ponořit se do práce natolik, že se jí věnujete několik hodin, sice může být občas efektivní, ale věřte, že malá pauza vám efektivitu zvýší. V dlouhodobém horizontu by mohlo dojít k přepracování a vaše produktivita by se tím snížila. Proto si dělejte pravidelné pauzy alespoň v řádu 10 minut. Během ní dojděte třeba s odpadky, protáhněte se, uvařte si čaj nebo si obejděte kolem dokola dům – čerstvý vzduch má totiž na naši mysl také pozitivní vliv. 

Největší pauzou by měla být ta na oběd. Snězte si jej v klidu, mimo pracovní prostor a snažte se jíst tzv. vědomě. To znamená, že se soustředíte pouze na jídlo a nenecháte se rozptylovat třeba televizí či brouzdáním na sociálních sítích. 

Nedistancujte se při práci z domova od svých kolegů

Komunikace vždy byla a bude velmi důležitá, obzvlášť na home office. Se svými kolegy si proto dělejte pravidelné video meetingy. Nejen že tak zůstanete všichni v obraze, na čem kdo zrovna pracuje, ale nebudete se navíc cítit osaměle. Pár minut můžete věnovat nezávazné konverzaci v osobní rovině. 

A pokud se vám stále nepoštěstilo, přesvědčit svého šéfa o home office, přečtěte si náš článek, v němž radíme, jak na to. 

O autorovi:
Blanka Růžičková

Blanka Růžičková studovala český jazyk na pedagogické fakultě. Již při studiu se v roce 2016 začala věnovat psaní textů. Od té doby připravila tisíce článků na různá témata. Na webu DobraPrace.cz píše odborné články do naší pracovní poradny.

https://www.facebook.com/blanka.ruzickova/
  • Pro zaměstnance:
  • Pracovní výzvy
  • Pro personalisty a zaměstnavatele:
  • Řešení pracovního poměru
  • Přístup k zaměstnancům
Hodnocení: 0 0   100 % (0 hodnocení)
Sdílet

Načerpejte další informace

zdroj: Unsplash.com, Rok 2026 přinese větší transparentnost mezd.
11. 6. 2025

Informace o mzdách již nebude tabu

Jistě jste si někdy položili otázku, jaký plat či mzdu má asi váš o něco pomalejší kolega sedící vedle vás. Nad tím si ale pravděpodobně od příštího roku nebudete muset lámat hlavu, protože…

zdroj: Unsplash.com, Správný postup při úmrtí zaměstnance
Aktualizováno: 4. 6. 2025

Jak se zachovat při úmrtí zaměstnance

Úmrtí zaměstnance je smutná a nepříjemná situace, která vyžaduje nejen lidský přístup, ale i jisté právní kroky. Jaké povinnosti má zaměstnavatel, co vše musí zařídit a jak se chovat k …

Zdroj: unsplash.com, Za neoprávněnou žádost o výpis z TR pokuta!
28. 5. 2025

Je žádost zaměstnavatele o výpis z rejstříku trestů oprávněná?

Požadavek na čistý trestní rejstřík, neboli být trestně bezúhonný, je součástí řady inzerátů nabízejících práci. Potenciální zaměstnanec obvykle nemá s tímto požadavkem problém a…

zdroj: Unsplash.com, Nenechte se převálcovat kritikou od nadřízeného!
Aktualizováno: 21. 5. 2025

Jak snést kritiku v zaměstnání

Šéf si vás zavolá na kobereček, okamžitě se vám sevře žaludek a jdete do kanceláře jako na popravu? Nebo si naopak z jeho kritiky absolutně nic neděláte a dál fungujete v zajetých…

Zobrazit další články na téma práce

Poradna

  • Jak správně napsat životopis
  • Vybíráme personální agenturu
  • Jak se chovat u pohovoru
  • Články na téma práce
více
  • Ochrana osobních údajů
  • Práce na e-mail, mobilní aplikace
  • Katalog pracovních agentur
  • O portálu, kontakt

For employers / Post Job English orders

© 2025 Dobra Prace.cz Všechna práva vyhrazena

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie - nastavení cookies