Při pracovním pohovoru můžete klást otázky i vy. Jaké by měly být?
Na pracovních pohovorech se obvykle ptají personalisté nebo šéfové firmy. Někdy se ale stane, že uchazeče o místo vybídnou, aby se na něco zeptal sám. I když vás to může zaskočit, ve skutečnosti se jedná o skvělou příležitost, jak ukázat vašemu potenciálnímu zaměstnavateli váš zájem o pracovní pozici. Na co se ptát a jakým otázkám byste se měli raději vyhnout?
![Na co se ptát na pracovním pohovoru? – ilustrativní obrázek | Zdroj: Pexels.com](https://app.dobraprace.cz/img/7669690eeb5bce3.21003850.webp)
Proč byste měli na pohovoru klást otázky?
Možná vás překvapí, když vám šéf či personalista na pracovním pohovoru dá prostor pro vaše vlastní otázky. Proč to dělají? Rozhodně to není jen ze zdvořilosti. Vaše dotazy jsou pro ně důležitým zdrojem informací a pomáhají jim utvořit si o vás komplexnější obrázek.
Tím, že se ptáte, ukazujete svůj upřímný zájem o danou pracovní pozici a firmu. Dáváte najevo, že jste si o společnosti zjišťovali informace a přemýšleli o tom, jak byste do ní zapadli. Zároveň tím projevujete svou schopnost kritického myšlení, což jsou vlastnosti, které zaměstnavatelé oceňují.
Vaše otázky také mohou odhalit, jak dobře rozumíte dané pracovní pozici a jejím požadavkům. Pokud se budete ptát na relevantní věci a používat odbornou terminologii, dáte tím najevo, že jste připraveni na výzvy, které daná role obnáší. Dotazy připravujte s ohledem na specifika dané pozice. Jestli žádáte o práci právníka, ptejte se na to, jakým konkrétním případům se budete věnovat.
Zároveň se chtějí personalisté ujistit, že máte všechny potřebné informace pro rozhodnutí, zda je pro vás pozice v jejich firmě správnou volbou. Vámi položené dotazy jim pomohou odhalit vaše priority, hodnoty a kariérní cíle.
TIP: Nevíte, jak se správně chovat na pracovním pohovoru? Sepsali jsme pro vás podrobného průvodce, který vás na něj připraví krok za krokem.
Na co se ptát při pracovním pohovoru?
Nebojte se zeptat na cokoliv, co vás ohledně pracovní pozice či firmy zajímá. Váš zájem a zvídavost jsou bonusem. Zaměřte se na pracovní náplň a odpovědnosti spojené s prací. Zeptejte se na typický pracovní den nebo na to, jak vypadá spolupráce v rámci týmu. Zajímejte se také o konkrétní projekty, na kterých byste mohli pracovat – to využijete zejména u práce manažera projektu.
Dalším důležitým tématem je firemní kultura a hodnoty. Ptejte se na vize, mise a hodnoty, které společnost vyznává. Zjistěte více o pracovním prostředí a atmosféře v týmu. Takové otázky vám pomohou lépe pochopit, zda do firmy zapadnete a budete se v ní cítit dobře.
V neposlední řadě se zajímejte o možnosti dalšího rozvoje a benefity. Zeptejte se na příležitosti k dalšímu vzdělávání a profesnímu růstu. Zjistěte, jaké zaměstnanecké výhody a benefity firma nabízí. Ukážete tím svůj zájem o dlouhodobou spolupráci a snahu neustále se zlepšovat. Někteří zaměstnavatelé vám mohou nabídnout i rekvalifikaci – více se o ní dočtete zde.
Jakým otázkám se raději vyhnout?
I když je zvídavost na místě, některá témata je lepší nechat na pozdější fázi výběrového řízení. Vyhněte se v prvním kole pohovoru citlivým otázkám ohledně přesné výše platu, délky dovolené či podrobností kolem nemocenské. Tyto informace budete mít možnost zjistit později, až se vzájemně ujistíte o oboustranném zájmu o spolupráci.
Stejně tak není vhodné pouštět se do příliš osobních dotazů na soukromý život vašich budoucích kolegů či nadřízených. Udržujte profesionální tón a zaměřte se primárně na pracovní záležitosti. Budování bližších vztahů nechte až na dobu, kdy budete součástí týmu.
TIP: Oslňte personality přehledným životopisem, který si s námi můžete vytvořit zcela zdarma.
Pamatujte, že pracovní pohovor je dialog. Dobře promyšlené dotazy vám pomohou nejen získat cenné informace, ale také položit základy pro budování vztahu s potenciálním zaměstnavatelem. Nebojte se ukázat svůj zájem a připravte si pár otázek, které vás opravdu zajímají. Personalisté to jistě ocení a vy budete o krok blíže své vysněné práci.
Načerpejte další informace
Zase pozdě? Naučte se chodit včas, pomůže vám to i v kariéře
Chodíte na schůzky pozdě? Škodíte pouze sami sobě. Na tom, jak řídíte svůj čas, závisí váš osobní a profesní úspěch. Pokud neustále nestíháte, dvakrát denně píšete omluvnou SMS a důležité…
Chcete cestovat a pracovat zároveň? Staňte se digitálním nomádem
Sníte o životě světoběžníka, který si kancelář nosí s sebou v batohu? Láká vás prozkoumat exotické destinace a zároveň si vydělávat prací online? Pak je pro vás jako dělaný životní styl…
Nevíte, jestli změnit práci? 11 důvodů, proč to udělat
Máte docela dobrou práci a přesto vás občas napadají myšlenky na to, že byste se ohlédli jinde? Pálí vás dobré bydlo nebo je skutečně potřeba změnit job? Pokusíme se vám nastínit několik…
Minimální mzda: Co to je a podle čeho se počítá?
Minimální mzda už tradičně rezonuje českým pracovním trhem a vyvolává vášnivé debaty. Pro jedny představuje nezbytnou ochranu proti vykořisťování, pro druhé hrozbu pro ekonomiku. Co se ale…