Slůvko "jenom" vám může pokazit kariérní růst

Neberou vás v práci kolegové příliš vážně? A nadřízení na vaše názory také nedbají? A vy přesto máte pocit, že svoje úkoly plníte dobře? Možná za to může jen nesprávná komunikace. Vaše šance být v práci respektovaným pracovníkem nebo dokonce lídrem, který prochází firemní hierarchií směrem vzhůru, závisí také na tom, jak umíte se svým okolím komunikovat.
Pokud chcete, aby vás okolí bralo vážně, je důležité se vyvarovat jednoho slovíčka, které možná používáte, a třeba ani nevíte, jak moc škodlivé je. Jedná se o slovo „jenom“ nebo „jen“. Tvrdí to expertka na komunikaci Judith Humphreyová, jež založila firmu Humprey. Mezinárodní klienty učí, jak správně komunikovat, aby byli považováni za důvěryhodné partnery.
Kolikrát to slůvko používáte třeba nevědomě, ale rozhodně to nepůsobí dobře. Slůvko „jenom“ totiž veškeré názory mluvčího relativizuje a svědčí o tom, že je mluvčí nejistý. Vytváří to dojem, že neumí jasně formulovat své názory, nebo za nimi pevně nestojí.
Pokud se slyšíte říkat: „To je jenom můj názor, stojí to jen pár korun…“, znamená to, že si moc nevěříte, vaše názory nemají u posluchačů potřebnou váhu. Pokud říkáte svému nadřízenému „Je to jen můj názor, ale mělo by se….,“ můžete se rozloučit s tím, že vás začne vnímat jako rovnocenného partnera. Mnohem lepší je použít sloveso „myslím si … věřím, že“.
Na poradách je často slyšet slovní spojení „Pokud bych mohl JEN něco podotknout“. Tato formulace opět vyvolává u kolegů dojem, že si nestojíte za svým a spíše kopírujete názory nebo stanoviska ostatních. Správně byste měli jít rovnou k věci a nepoužívat tuto slovní vycpávku. Případně můžete začít několika slovy o tom, že souhlasíte nebo nesouhlasíte s předchozím řečníkem.
„Já jen myslím, že..,“ je opět příliš obranná formulace, která z vás dělá slabocha. Zejména pokud vás někdo před ostatními zkritizoval a vy se chcete ohradit. Pokud jste v pozici nadřízeného, i oprávněná kritika nebude v této formě brána vážně. Vypadá to, že nemáte situaci pod kontrolou. Opět rada zní, jděte rovnou k věci.
„Jsem jenom zástupce/asistent pana Nováka.“ S těmito slovy při oslovení nového kolegy nebo obchodního partnera díru do světa neuděláte. Vysíláte do okolí signál, že s vámi nemusejí počítat, jste jen pěšákem na šachovnici firmy. Dobrovolně si dáváte menší význam, než jaký skutečně máte.
„Jsem tu jenom krátce,“ je podobně smrtící větou pro další kariéru ve firmě. Slůvko „jen, jenom“ při debatě o vaší pozici vyvolává v posluchačích falešný dojem o vaší skromnosti případně zdvořilosti.
Pokud se naučíte drobné slovíčko ze svého slovníku eliminovat, získáte větší důvěru v komunikaci s nadřízenými, podřízenými, ale i s kamarády a rodinnými příslušníky.
Zdroj: euro.cz
Načerpejte další informace
Jak snést kritiku v zaměstnání
Šéf si vás zavolá na kobereček, okamžitě se vám sevře žaludek a jdete do kanceláře jako na popravu? Nebo si naopak z jeho kritiky absolutně nic neděláte a dál fungujete v zajetých…
Výhody a nevýhody agenturního zaměstnávání
Střídáte brigády, ale raději byste měli stálejší zaměstnání? Nebo naopak nemůžete sehnat kvalifikované zaměstnance do firmy? Agenturní zaměstnávání může být řešením jak pro firmy, tak…
Jak požádat o volno, když chci odjet jako táborový vedoucí?
Dobrovolnická práce s dětmi je nejen záslužná, ale také časově náročná. Co když potřebujete volno v práci, protože se chcete odjet na letní tábor jako vedoucí nebo zdravotník?…
Vše, co potřebujete vědět o záloze na výplatu
Záloha na mzdu či plat může poskytnout určitou finanční injekci, když vám vzniknou nečekané výdaje a do výplatního termínu zbývá ještě mnoho dní. Nemusíte si tak zbytečně brát půjčku a…