Nová éra home office v České republice: Jak a kdy o něj můžete požádat?
V dnešním světě, kde se práce z domova stává stále běžnějším jevem, Česká republika přijímá nová pravidla, která mají tento trend nejen podpořit, ale také regulovat. Čím dál tím více lidí se snaží pracovat z domu, nebo usilují alespoň o to, aby mohli část pracovního týdnu trávit doma. Pokud se mezi ně řadíte i vy, měli byste se nejprve seznámit s tím, jak u nás home office funguje.
![Jak a kdy můžete požádat o home office? | Zdroj: Pexels.com](https://app.dobraprace.cz/img/66609af688807c4.62609979.webp)
Základní pravidla pro home office
Jedním z nejvýznamnějších kroků je povinnost uzavření písemné dohody mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem. Dohoda musí obsahovat klíčové informace, jako je místo výkonu práce, způsob komunikace, přidělování a kontrola práce, rozvržení pracovní doby, náhrada nákladů a způsoby zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci.
Náhrada nákladů
Zaměstnavatel je povinen hradit náklady vzniklé v souvislosti s výkonem práce na dálku. To zahrnuje náklady, jako je plyn, elektřina, nebo internet. Náhrada by měla být stanovena paušálně a nesmí být zahrnuta ve mzdě či odměně zaměstnance. V roce 2024 je paušální náhrada stanovena na 4,50 Kč za každou hodinu práce z domova.
TIP: Nevíte, jak požádat šéfa o home office? Přečtěte si náš článek.
Ochrana a bezpečnost práce (BOZP)
I při práci z domova zůstává zaměstnavatel odpovědný za zajištění bezpečného pracovního prostředí. Musí se dohodnout se zaměstnanci, jak bude BOZP zajišťovat a kontrolovat – bohužel zákon neposkytl konkrétní vodítka k obsahu takové dohody.
Pokud tedy pracujete jako asistentka v práci v Klatovech, můžete svoji práci vykonávat online, ale zaměstnavatel se musí ujistit, že budete pracovat ve vhodném a bezpečném prostředí.
Právní rámec a pokuty
Novela zákoníku práce zavádí pokuty za přestupky v oblasti home office, kde může být zaměstnavateli uložena pokuta až do výše 1 milionu korun za nesplnění povinností souvisejících s prací na dálku. Například délka směny při práci z domova nesmí přesáhnout 12 hodin, a to ani u zaměstnanců, kteří si sami rozvrhují pracovní dobu.
Některé skupiny zaměstnanců mají navíc ze zákona nárok na práci z domova, pokud tomu nebrání povaha vykonávané práce nebo vážné provozní důvody. Mezi tyto skupiny patří:
- rodiče dětí mladších 15 let,
- těhotné ženy,
- lidé dlouhodobě pečující o handicapovanou osobu.
Rozvržení pracovní doby
Práce z domova nabízí větší flexibilitu v rozvržení pracovní doby. Dohodnete-li si se zaměstnavatelem práci na dálku, můžete si pracovní dobu rozvrhnout sami. Jak ale již bylo zmíněno, délka pracovní doby nesmí přesáhnout 12 hodin denně. Bohužel při návštěvě lékaře nebo z jiných osobních důvodů nemáte nárok na náhradu mzdy.
Nová právní úprava home office v České republice přináší jasná pravidla a povinnosti pro zaměstnavatele i zaměstnance. Díky tomu se práce z domova stává přístupnější a atraktivnější možností pro širokou škálu profesí.
Každopádně stále platí, že home office nemusí vyhovovat každému a není vhodný pro všechny typy zaměstnání. Pokud například vykonáváte práci uklízečky ve škole, těžko budete moci pracovat z domu. Před podáním žádosti tedy popřemýšlejte nad tím, zda je pro vás tato možnost opravdu vhodná.
Načerpejte další informace
Generace Z se vrhla na trh práce: Co očekávají a čím potrápí zaměstnavatele?
Zapomeňte na kafíčko v deset a pochvalu od šéfa jednou za rok. Na scénu přichází generace Z a s ní i úplně nový pohled na to, jak by měla vypadat práce snů. Jelikož se už narodili s mobilem…
Zase pozdě? Naučte se chodit včas, pomůže vám to i v kariéře
Chodíte na schůzky pozdě? Škodíte pouze sami sobě. Na tom, jak řídíte svůj čas, závisí váš osobní a profesní úspěch. Pokud neustále nestíháte, dvakrát denně píšete omluvnou SMS a důležité…
Chcete cestovat a pracovat zároveň? Staňte se digitálním nomádem
Sníte o životě světoběžníka, který si kancelář nosí s sebou v batohu? Láká vás prozkoumat exotické destinace a zároveň si vydělávat prací online? Pak je pro vás jako dělaný životní styl…
Nevíte, jestli změnit práci? 11 důvodů, proč to udělat
Máte docela dobrou práci a přesto vás občas napadají myšlenky na to, že byste se ohlédli jinde? Pálí vás dobré bydlo nebo je skutečně potřeba změnit job? Pokusíme se vám nastínit několik…