Generace Z se vrhla na trh práce: Co očekávají a čím potrápí zaměstnavatele?
Zapomeňte na kafíčko v deset a pochvalu od šéfa jednou za rok. Na scénu přichází generace Z a s ní i úplně nový pohled na to, jak by měla vypadat práce snů. Jelikož se už narodili s mobilem v ruce, touží po smysluplné práci, flexibilitě a neustálém rozvoji. Dokážou firmy držet krok s jejich očekáváním a nabídnou jim prostředí, kde se budou cítit jako ryby ve vodě?
Zapomeňte na kafíčko v deset a pochvalu od šéfa jednou za rok. Na scénu přichází generace Z a s ní i úplně nový pohled na to, jak by měla vypadat práce snů. Jelikož se už narodili s mobilem v ruce, touží po smysluplné práci, flexibilitě a neustálém rozvoji. Dokážou firmy držet krok s jejich očekáváním a nabídnou jim prostředí, kde se budou cítit jako ryby ve vodě?
Technologie jako denní chléb a flexibilita nade vše
Zetkaři vyrostli s chytrými telefony v rukou a očekávají, že i pracovní prostředí bude držet krok s dobou. Moderní technologie, intuitivní software a možnost práce na dálku jsou pro ně samozřejmostí. Rovnou můžete zapomenout na striktní pracovní dobu od 9 do 5, generace Z touží po flexibilitě a rovnováze mezi pracovním a osobním životem.
Není tedy divu, že mezi jejich nejoblíbenější benefity patří home office a flexibilní pracovní doba – více se o práci z pohodlí domova dočtete v našem článku zde.
Generace Z netouží ani po anonymním splývání s davem. Naopak chtějí být součástí týmu, kde se jejich hlas počítá. Očekávají otevřenou komunikaci, transparentní firemní kulturu a možnost aktivně se podílet na rozhodovacích procesech. Práce jim musí dávat smysl a musí mít pozitivní dopad na svět.
Zetkaři jsou generací, která si uvědomuje vážnost klimatických změn a společenských problémů. Při výběru zaměstnavatele proto zohledňují i etické a environmentální aspekty fungování firmy.
Udržitelné podnikání, férové pracovní podmínky a zapojení do společensky odpovědného chování jsou pro ně důležitými faktory, které ovlivňují jejich rozhodování při výběru práce. Pokud tedy hledají například práci assistant managera, zajímá je, zda zaměstnavatel dbá na ochranu přírody a s jakými firmami spolupracuje.
Neustálý rozvoj a zpětná vazba jsou základem
Zástupci generace Z se chtějí učit a rozvíjet své dovednosti. Očekávají od zaměstnavatele podporu v podobě školení, workshopů a mentoringových programů – o školení a rekvalifikacích se dozvíte více v našem článku zde.
Pravidelná zpětná vazba je pro zetkaře klíčová, díky čemuž sledují svůj progres a vědí, na čem pracovat. Důležitá je pro ně i online prezentace firmy na sociálních sítích, webové stránky s moderním designem a poutavým obsahem – na to by měly myslet zejména firmy, které nabízí kancelářské pozice, jako je práce business management experta nebo finančního manažera.
Přizpůsobení se očekáváním generace Z může pro některé firmy sice představovat výzvu, ale na druhou stranu získají zaměstnance, kteří mají chuť se učit nové věci. Kromě toho se cítí v digitálním světě jako doma, díky čemuž do firmy přinesou zcela nový pohled na věc.
Načerpejte další informace
Za co všechno můžete dostat příplatek k výplatě?
To, že máte nárok na příplatky ke své mzdě nebo platu, pro vás jistě není žádnou novinkou. Znáte ale jejich výši a víte, za co všechno můžete příplatek dostat? Podívejte se na náš přehled…
Co dělat, když zaměstnavatel neplatí svým zaměstnancům
Pokud vám zaměstnavatel nevyplatí výplatu, porušuje tím svou povinnost, protože zaměstnanci náleží za vykonanou práci finanční odměna. V případě, že vám žádná nepřišla, můžete se…
Víte, jak napsat motivační dopis?
Pokud chcete získat pozici, o kterou je velký zájem, může vám k tomu dopomoci právě motivační dopis. Víte ale, jak má vypadat a co má obsahovat? Díky našim radám a tipům napíšete…
5 tipů jak efektivně zvládnout home office
Home office se pro spoustu zaměstnanců stal naprostou samozřejmostí, bez které by mnohdy ani na pracovní nabídku nekývli. Jeho rozmach nastal zejména během pandemie Covid, kdy nebylo…