O čem byste s kolegy rozhodně mluvit neměli
V zaměstnání trávíme velkou část našich životů, a proto logicky navazujeme vztahy se svými kolegy. Často s nimi řešíme vztahové komplikace, finance, úspěchy i neúspěchy. K některým máme blíž k jiným nikoli. Sdělování některých informací byste ale při nejmenším měli zvážit, protože mohou negativně ovlivnit nejen vaši pověst, ale i narušit celkovou atmosféru nebo pokazit váš kariérní růst. V článku se zaměříme na to, kterým tématům se raději vyhnout.

Obsah článku
- Výplata a finance
- Politické názory a ideologie
- Náboženské vyznání
- Pomluvy kolegů nebo nadřízených
- Nerozebírejte své osobní problémy
- Kolega nemusí být vašim přítelem na Facebooku
- Nemluvte o tom, že hledáte novou práci
- Nepomlouvejte bývalého zaměstnavatele
- Vtipkování o firemních pravidlech
- Nešiřte interní informace
Výplata a finance
Možná byste si mohli myslet, že mluvení o výplatách může do pracovních vztahů přinést větší transparentnost. Téma výplat je ale v naší společnosti stále poměrně citlivé a některé firmy dokonce tyto hovory zakazují, ačkoli to není právně vymahatelné. Kolegové mohou začít srovnávat vaši mzdu či plat s tou svou a přemýšlet, proč berete více než oni. Od června 2026 ale budou mít zaměstnanci nárok, znát průměrnou výši výplaty svých kolegů na stejné či podobné pozici.
Opatrní buďte také u sdělování informací o své finanční situaci, ať už jde o dluhy nebo dědictví. Vyvarujete se tak závisti, a nebo soucitným projevům.
Politické názory a ideologie
Jedni politiku neřeší vůbec a jiní ji považují skoro za součást své identity. Ačkoli máte s kolegy dobrý vztah, rozdílné politické smýšlení vás může velmi rychle rozdělit na dva tábory. Možná se nevyhnete ostré debatě, a nebo dlouhotrvajícímu napětí. Diskuze o volbách či aktuálních společenských problémech si proto nechte raději do hovorů se svými přáteli, u nichž víte, že mají buď podobné názory, nebo znáte jejich hranice.
Náboženské vyznání
Stejně tak náboženské vyznání je velmi osobní až intimní záležitostí. Pokud se chcete někomu svěřit o své víře, tak se ale připravte na to, že ne všechny to bude zajímat nebo s vámi budou sympatizovat. V případě, že se přeci jen rozhodnete sdílet s okolím tyto informace, dejte si pozor, abyste nezněli tak, že kolegům nebo zaměstnavateli své náboženské vyznání vnucujete, nebo kritizujete to jejich.
Pomluvy kolegů nebo nadřízených
Mohlo by se na první pohled zdát, že jde o nevinné upuštěný páry, když vás někdo v práci naštve. Když začnete ale šířit drby, nebo pomlouvat kolegu, vytváříte tím toxické prostředí. Nehledě na to, že můžete i nepěkně narazit, když kolega kterému si budete stěžovat s vámi nebude sympatizovat. Co nastane v případě, kdy vaše pomluvy dotyčnému vyřídí asi nemusíme více rozebírat. Pomlouvání ničemu neprospěje, ba naopak. Snížíte si tím svou profesionalitu, důvěru a narušíte vztahy v kolektivu.
Nerozebírejte své osobní problémy
Věřte, že všichni zaměstnanci ve firmě mají problémy. Někdo řeší rozchod, další nemoc, jiný finanční problémy, někoho trápí výchova dětí. Přirozenou lidskou potřebou sice je svěřovat se, ale ne každý kolega o to stojí a vaše problémy jej zajímají. Přílišné sdělování osobních problémů může začít vyznívat tak, že si neustále stěžujete a hroutíte se.
Samozřejmě je dobré mít v kolektivu někoho, ke komu máte blízko a svěříte se mu. Nastavte si hranice a neroztrubujte své trable všem.
Kolega nemusí být vašim přítelem na Facebooku
To že dobře vycházíte se svými spolupracovníky ještě neznamená, že se s nimi musíte propojit na Facebooku nebo jiných sociálních platformách. Toto rozhodnutí zároveň není třeba brát jako neslušné či nevhodné gesto, naopak si tím určujete hranice mezi osobním a pracovním životem.
Na sítích totiž velmi často sdílíme osobní věci jako jsou rodinné fotky z dovolených, ale i naše názory, nebo emoce. Zároveň platí, že čím více o sobě na internetu prozrazujeme, tím snáz nás ostatní mohou hodnotit, což může ovlivnit i pracovní vztahy. Proto není nic špatného na tom, když se rozhodnete si soukromí na sociálních sítích chránit. Profesní vztahy mohou dobře fungovat i bez sdílení osobního života v online světě.
Nemluvte o tom, že hledáte novou práci
Není nic neobvyklého, že když nejste v práci spokojení, tak se poohlídnete po jiné. Na samém začátku, kdy obepisujete pracovní inzeráty to ale nemusíte vytrubovat do světa. Tuto informaci by totiž jako první měl znát váš zaměstnavatel, nikoli spolupracovníci díky kterým se to k němu dostane. Rázem tak dostanete pomyslnou nálepku ,,ten co je na odchodu“, ačkoli na odchodu zatím vůbec nejste.
Navíc to že se poohlížíte jinde ještě neznamená, že opravdu odejdete. Některé věci, které vám ve stávajícím zaměstnání vadí, lze po diskuzi s nadřízeným změnit. Lépe se vyjednává, pokud přijdete za šéfem a řeknete mu, že máte konkrétní nabídku a že byste rádi na stávající pozici měli např. více příplatků k výplatě.
Motivací k odchodu může být také dojíždění. Když bydlíte v Kroměříži a musíte denně cestovat do Zlína, strávíte týdně několik hodin na cestách. Můžete zkusit požádat svého zaměstnavatele o home office alespoň na dva dny v týdnu.
Nevylučuje se, že vám zaměstnavatel ve vašich požadavcích vyhoví a vy tak nebudete muset měnit zaměstnání.
Nepomlouvejte bývalého zaměstnavatele
Špatnou zkušenost z předešlého zaměstnání příliš neventilujte. Kritika bývalé firmy by mohla v novém pracovním prostředí vyvolat dojem, že si rádi stěžujete a až jednou odejdete, budete nepěkně mluvit i o firmě, v níž nyní pracujete.
Vtipkování o firemních pravidlech
Humor sice odbourává stres, sbližuje a přispívá k pozitivní atmosféře v týmu, ale všeho s mírou. Vtipy na účet nadřízených či firemních pravidel mohou sklouznout k podkopávání autority. Co jednomu přijde jako humorná poznámka, druhý ji může vnímat jako projev nespokojenosti. Uštěpačná poznámka směrem k šéfovi, který dle vás své práci vůbec nerozumí, se může velmi rychle otočit proti vám, když bude vytržena z kontextu a šířena dál. Dejte si proto pozor na to, kdy se vtípek hodí a kdy by mohl spíše uškodit.
Nešiřte interní informace
Jste na vyšší pozici a víte, jaké organizační změny se ve firmě chystají, a nebo že firma bude propouštět? Ačkoli určitě máte v pracovním kolektivu někoho blízkého, za žádnou cenu nikomu tyto interní věci nesdělujte. Obvykle totiž dojde k šíření fám, které se dříve či později dostanou k vedení a bude jasné, odkud vítr vane. Nejen, že budete působit neprofesionálně, ale vedení ve vás ztratí důvěru a v nejhorším případě můžete přijít i o práci.
Načerpejte další informace
Mladší generace mění pracovní trh
V posledních letech si zaměstnavatelé kladou otázku, proč mladší generace mění častěji zaměstnání. Starší kolegové to často považují za neloajální či nezodpovědné, ale ve skutečnosti má…
Informace o mzdách již nebude tabu
Jistě jste si někdy položili otázku, jaký plat či mzdu má asi váš o něco pomalejší kolega sedící vedle vás. Nad tím si ale pravděpodobně od příštího roku nebudete muset lámat hlavu, protože…
Jak se zachovat při úmrtí zaměstnance
Úmrtí zaměstnance je smutná a nepříjemná situace, která vyžaduje nejen lidský přístup, ale i jisté právní kroky. Jaké povinnosti má zaměstnavatel, co vše musí zařídit a jak se chovat k …
Je žádost zaměstnavatele o výpis z rejstříku trestů oprávněná?
Požadavek na čistý trestní rejstřík, neboli být trestně bezúhonný, je součástí řady inzerátů nabízejících práci. Potenciální zaměstnanec obvykle nemá s tímto požadavkem problém a…