Od dubna si to možná zaměstnavatelé s home officem raději rozmyslí

Představte si, že jste majitel firmy a poskytujete svým zaměstnancům velmi ceněný benefit a to možnost práce z domova - tzv. home office. Od dubna příštího roku podle novely zákoníku práce byste se měl snažit zajistit takovým pracovníků dostatečný sociální kontakt, dostatek světla, platit internet i elektřinu a nebo třeba i hlídat, aby prostředí pracovníka bylo bezpečné. Tak to jako majitel firmy tento benefit raději zruším. A přesně toho se obávají například politici z TOP 09 nebo České pirátské strany. Reagují tak na návrh novely ministerstva práce a sociálních věcí.
Ministryně práce a sociálních věcí Michaela Marksová označila při projednávání v parlamentu novelu zákoníku práce za kompromisní. Cílem je podle ní prohloubit flexibilitu pracovněprávních vztahů a současně posílit ochranu zaměstnance.
Práci z domova často využívají lidé, kteří se potřebují soustředit, ale v zaměstnání sedí s desítkami kolegů v open space kanceláři. Dojíždějícím zase ušetření čas, který by zbytečně strávili cestováním, rodičům malých dětí pak poskytne větší flexibilitu. V případě nastupujícího nachlazení nebo chřipky může home office posloužit i jako ochrana před šířením nemoci po celé kanceláři.
Systém občasné práce z domova dnes ve většině firem funguje bez větších problémů, v podstatě se obě strany domluví a pak už záleží jen na důvěře.
Podle novely by měl zaměstnavatel hradit náklady, které prokazatelně souvisí s prací z domova, tedy třeba připojení k internetu nebo telefon. Pokud zaměstnanec nemá vlastní počítač a potřebné programové vybavení, měla by mu ho firma poskytnout. Pracovník se bude muset navíc proškolit a podpisem stvrdit, že má doma bezpečné pracovní prostředí.
Vypadá to však, že spíše zkomplikuje život většině lidí, kteří využívají home office jako benefit třeba jeden den v týdnu. Než by firmy řešily další nové povinnosti, řeknou mnohé svým zaměstnancům: Pracovat odteď budete jen v práci.
Někomu home office sedět nemusí
Přestože práce z domova je pro většinu lidí benefitem, někdo ji zvládat nemusí. Jde o lidi, kteří si neumí zorganizovat svůj čas, trpí prokrastinací, jsou nespolehliví a neumějí komunikovat na dálku. Také je otázkou, aby vám časem nechyběl sociální kontakt, také osobní domluva je vždy lepší než po telefonu a můžete se odtrhnout od aktuálního dění v oboru.
Jak nejlépe zvládnout práci z domova?
1.Nastavte si režim stejně, jako byste chodili do práce a dodržujte jej.
2.Vybudujte si svou kancelář nebo alespoň pracovní kout.
3.Začněte pracovat o půl hodiny dříve, než plánujete. Projděte si sociální sítě, emaily, atd., aby vás tyto činnosti neodváděly od práce.
4.Pracujte v denní době, která vám nejvíce vyhovuje.
5.Udržujte kontakt jak se svými kolegy, tak s lidmi ve svém okolí, abyste se necítili osamoceni.
6.Často vyrážejte do společnosti.
7.Nevěnujte práci celý den. Práce z domova může svádět k tomu, že ji vykonáváte po celý den, i když s malými přestávkami.
8.Nepracujte v pyžamu. Mohlo by to ve vás vyvolávat klamný pocit, že nic dělat nemusíte.
Další články
Před Vánoci pracovní morálka upadá. Shánějí se dárky a posílají přání (Následující článek)Dodržují se u vás ve firmě neformální pátky? A víte, co si obléci?
Zbyla vám dovolená? Poradíme, co s tím - vybrat nebo převést do dalšího roku (Předchozí článek)
Zobrazit další články na téma práce