Pochválil by vás profesor z Básníků za pořádek na pracovním stole?
Pamatujete si na známou scénu z Básníků týkající se pracovního stolu a jeho uspořádání? Něco na tom je. Rozházené pracovní místo a stůl plný papírů? Můžete tak snadno ztratit z dohledu důležité dokumenty, ale navíc budete na své kolegy působit chaoticky. Pracovní nepořádek totiž může snižovat produktivitu, a proto se uvádí, že by 50% pracovní plochy mělo být volných.
Pro řadu firem je nepořádek na pracovních stolech velké téma. Často zakazují i rodinné fotky a odložené hrnky od kávy.
V knize Jak nebýt perfektní, ale úspěšný od Simone Jansonové najdete návod, jak do hodiny uklidit stůl. Jde o čtyři kroky, na každý potřebujete 15 minut a nikdo vás nesmí rušit.
V prvních 15 minutách si připravte strategii: co je cílem úklidu, jak má vypadat výsledek. Přisuňte odpadkový koš, pořadače a zkontrolujte, zda máte v úložných prostorech stolu místo.
Dalších 15 minut vše, co máte na stole, rozdělujte na tři hromádky: A – věci, které chcete ponechat, B – papíry, na něž se musíte ještě podívat, C – to, co můžete vyhodit do koše.
Čtvrt hodiny máte na to, abyste roztřídili papíry ze skupiny B. Jednu část přesunete na hromadu A, druhou do koše. V časové tísni jste nekompromisní.
Posledních 15 minut zařadíte věci z hromady A do úložného systému. Netřiďte dokumenty tematicky, ale nejlépe podle abecedy, a to podle lidí, projektů či témat. A vysypte koš.
Pojetí úklidu pracovního stolu jako vědní disciplíny může vyvolávat schovívavý úsměv, v mnoha firmách k tomu však nemají daleko. Haldy papírů, uprostřed vykukuje monitor počítače, rozjedená svačina a další harampádí, takové obrazy firmy většinou netolerují.
Dokonce někde mají i pravidlo, že před odchodem si zaměstnanci musejí své pracovní místo uklidit a srovnat. Podle odborníků jsou v tomto směru nejsystematičtější asijské společnosti, ale také třeba firmy z Německa. Důraz na uspořádání věcí na stole kladou zejména tam, kde se zaměstnanci dostávají do styku s klienty - to platí třeba pro banky. Naopak volnější pravidla panují v reklamě či médiích.
Na podobné nařízení má firma plné právo. Prostor v kanceláři je totiž pracovištěm, nikoliv soukromým prostředím dotyčného zaměstnance. Důvodem může být také bezpečnost práce, ale také zabezpečení klientských informací.
Při úklidu pracovní desky je důležité omezit se na nejdůležitější věci, které musíte mít stále po ruce. V rámci každodenní práce potřebujete počítač, telefon, malou kartotéku, stojan na kancelářské potřeby a případně tiskárnu nebo fax. Všechno ostatní by mělo mít své místo jinde. Stejný postup byste měli aplikovat i na pracovní plochu počítače. Zredukujte počet ikon na minimum a naučte se pracovat se složkami tak, abyste vždy našli co hledáte. Když budete udržovat obě plochy čisté, budete mít vše lépe pod kontrolou.
Načerpejte další informace
Pauza na oběd – jakými pravidly se řídí a kdy na ni máte nárok?
Pauza na oběd. Jde o základní potřebu a naprosto samozřejmou věc, přesto se kolem ní může strhnout divoká diskuze. Jak je to s přestávkou, když chodím jen na 6 hodin? Co když na oběd…
Příspěvek na dojíždění do práce 2024 – jak ho získat a kolik můžete dostat?
Pokud jste dlouhodobě nezaměstnaní, hledáte práci, ale nemáte prostředky na dojíždění, může pro vás být řešením příspěvek na dojíždění do práce od Úřadu práce ČR. Podpora známá také jako…
Tetování a zaměstnání – může snížit vaši hodnotu na trhu práce nebo se stát důvodem výpovědi?
Dříve byly ozdoby na těle jako tetování či piercingy často důvodem k obavám ze strany zaměstnavatelů. Dnes se však situace rapidně mění. Podle průzkumu kariérního portálu Jobs.cz pro 79 …
Bláznivé otázky při pracovním pohovoru. Jak se na ně připravit?
Personalisté se vás při pracovním pohovoru mohou zeptat i na tyto věci: Jste ženatý? Jaké vyznáváte náboženství? Plánujete děti? Přestože máte pocit, že to s vykonávanou prací příliš…