Pochválil by vás profesor z Básníků za pořádek na pracovním stole?
![](https://www.dobraprace.cz/userfile/images/138/thumb/138-140.jpg)
Pamatujete si na známou scénu z Básníků týkající se pracovního stolu a jeho uspořádání? Něco na tom je. Rozházené pracovní místo a stůl plný papírů? Můžete tak snadno ztratit z dohledu důležité dokumenty, ale navíc budete na své kolegy působit chaoticky. Pracovní nepořádek totiž může snižovat produktivitu, a proto se uvádí, že by 50% pracovní plochy mělo být volných.
Pro řadu firem je nepořádek na pracovních stolech velké téma. Často zakazují i rodinné fotky a odložené hrnky od kávy.
V knize Jak nebýt perfektní, ale úspěšný od Simone Jansonové najdete návod, jak do hodiny uklidit stůl. Jde o čtyři kroky, na každý potřebujete 15 minut a nikdo vás nesmí rušit.
V prvních 15 minutách si připravte strategii: co je cílem úklidu, jak má vypadat výsledek. Přisuňte odpadkový koš, pořadače a zkontrolujte, zda máte v úložných prostorech stolu místo.
Dalších 15 minut vše, co máte na stole, rozdělujte na tři hromádky: A – věci, které chcete ponechat, B – papíry, na něž se musíte ještě podívat, C – to, co můžete vyhodit do koše.
Čtvrt hodiny máte na to, abyste roztřídili papíry ze skupiny B. Jednu část přesunete na hromadu A, druhou do koše. V časové tísni jste nekompromisní.
Posledních 15 minut zařadíte věci z hromady A do úložného systému. Netřiďte dokumenty tematicky, ale nejlépe podle abecedy, a to podle lidí, projektů či témat. A vysypte koš.
Pojetí úklidu pracovního stolu jako vědní disciplíny může vyvolávat schovívavý úsměv, v mnoha firmách k tomu však nemají daleko. Haldy papírů, uprostřed vykukuje monitor počítače, rozjedená svačina a další harampádí, takové obrazy firmy většinou netolerují.
Dokonce někde mají i pravidlo, že před odchodem si zaměstnanci musejí své pracovní místo uklidit a srovnat. Podle odborníků jsou v tomto směru nejsystematičtější asijské společnosti, ale také třeba firmy z Německa. Důraz na uspořádání věcí na stole kladou zejména tam, kde se zaměstnanci dostávají do styku s klienty - to platí třeba pro banky. Naopak volnější pravidla panují v reklamě či médiích.
Na podobné nařízení má firma plné právo. Prostor v kanceláři je totiž pracovištěm, nikoliv soukromým prostředím dotyčného zaměstnance. Důvodem může být také bezpečnost práce, ale také zabezpečení klientských informací.
Při úklidu pracovní desky je důležité omezit se na nejdůležitější věci, které musíte mít stále po ruce. V rámci každodenní práce potřebujete počítač, telefon, malou kartotéku, stojan na kancelářské potřeby a případně tiskárnu nebo fax. Všechno ostatní by mělo mít své místo jinde. Stejný postup byste měli aplikovat i na pracovní plochu počítače. Zredukujte počet ikon na minimum a naučte se pracovat se složkami tak, abyste vždy našli co hledáte. Když budete udržovat obě plochy čisté, budete mít vše lépe pod kontrolou.
Načerpejte další informace
Generace Z se vrhla na trh práce: Co očekávají a čím potrápí zaměstnavatele?
Zapomeňte na kafíčko v deset a pochvalu od šéfa jednou za rok. Na scénu přichází generace Z a s ní i úplně nový pohled na to, jak by měla vypadat práce snů. Jelikož se už narodili s mobilem…
Při pracovním pohovoru můžete klást otázky i vy. Jaké by měly být?
Na pracovních pohovorech se obvykle ptají personalisté nebo šéfové firmy. Někdy se ale stane, že uchazeče o místo vybídnou, aby se na něco zeptal sám. I když vás to může zaskočit, ve…
Zase pozdě? Naučte se chodit včas, pomůže vám to i v kariéře
Chodíte na schůzky pozdě? Škodíte pouze sami sobě. Na tom, jak řídíte svůj čas, závisí váš osobní a profesní úspěch. Pokud neustále nestíháte, dvakrát denně píšete omluvnou SMS a důležité…
Chcete cestovat a pracovat zároveň? Staňte se digitálním nomádem
Sníte o životě světoběžníka, který si kancelář nosí s sebou v batohu? Láká vás prozkoumat exotické destinace a zároveň si vydělávat prací online? Pak je pro vás jako dělaný životní styl…