Logo Dobrá práce
hledat přihlásit
  • Nabídky práce
  • Práce na e-mail
  • Životopis
    • Vložit životopis
    • Životopis vzor
    • Editace mého životopisu
    • Zapomenuté heslo
  • Poradna
    • Jak napsat životopis
    • Vzor životopisu
    • Vybíráme personální agenturu
    • Jak se chovat u pohovoru
  • Agentury / úřady
    • Agentury práce
    • Pracovní úřady
  • Pro firmy
    • Ceník
    • Hledat zaměstnance
    • Jak napsat pracovní inzerát
    • Přihlásit do administrace
  • Přihlásit

Najděte si dobrou práci...



Rozšířené vyhledávání



  1. Dobrá práce.cz
  2. Poradna
  3. Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet

Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet

Aktualizováno: 8. 3. 2024 | Jakub Janíček

Máte práci, kde by bylo možné sem tam pracovat z domova? Nakonec proč ne, jen si pořádně rozmyslete, zda jste na to ten správný typ. Také je potřeba to vhodným způsobem navrhnout šéfovi. Ne ve všech profesích je možné práci z domova aplikovat a také ne na dlouhou dobu. Jedná se o momenty, kdy lze pracovat z domova ze zdravotních důvodů anebo když například pracujete na projektu, který vyžaduje klid a soustředění.

Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet | Ilustrativní obrázek – zdroj: Pexels.com
Home office – tipy, jak o něj požádat a dlouhodobě si ho udržet | Ilustrativní obrázek – zdroj: Pexels.com

Jak to uhrát se šéfem? Zkrátka mu vysvětlete, že v klidu domova toho uděláte mnohem víc než v kanceláři, kde ticho moc není. Navíc musíte slíbit, že budete stále na příjmu, budete dodržovat termíny, zúčastníte se konferenčních hovorů a občas se v kanceláři ukážete. Práce z domova je i pro šéfa dobrým řešením, když vám není úplně dobře, ale přímo na nemocenskou to není. To je výhodné pro vás, ale i pro vedoucího – nenakazíte mu půlku kanceláře, ale práce přitom nestojí.

Najít práci na home office

Co je to home office?

Home office neboli práce z domova je pracovní model, který umožňuje zaměstnancům vykonávat svou pracovní činnost mimo tradiční kancelářské prostředí. Práce z domova se stala obzvláště populární díky technologickému pokroku, s jehož pomocí mohou zaměstnanci komunikovat a pracovat na dálku stejně efektivně, jako kdyby byli fyzicky přítomni v kanceláři.

Práce z domova vám poskytne potřebnou flexibilitu, díky čemuž si můžete sami určit, kdy s prací začnete a skončíte. Během dne si díky tomu uděláte čas i na vaše koníčky nebo rodinu. Pokud si navíc dokážete správně naplánovat svůj den, budete možná produktivnější, než kdybyste trávili čas v kanceláři.

TIP: Chcete během práce cestovat a řídit si čas po svém, zjistěte více o digitálním nomádství v našem článku zde.

Jak o home office požádat?

Pokud vám práce z domova přijde jako skvělý nápad, máme pro vás pár tipů, jak si o ni zažádat u svého zaměstnavatele. Klíčem je připravit si dobré argumenty a předložit je šéfovi tak, aby byla práce z domova výhodná i pro něj. Tady je pár kroků, jak na to:

1. Připravte si plán

Než začnete mluvit se svým šéfem, mějte jasnou představu o tom, jak bude home office vypadat. Přemýšlejte o tom, kolik dní v týdnu chcete pracovat z domova a jak zajistíte, že budete práci zvládat. Zároveň se ujistěte, že lze vaši práci vykonávat z domu – vhodná je například práce v administrativě v Praze nebo kancelářská práce.

2. Zaměřte se na výhody

Vysvětlete, proč je práce z domova dobrý nápad nejen pro vás, ale i pro firmu. Možná budete produktivnější bez kancelářského ruchu nebo ušetříte čas strávený dojížděním.

3. Navrhněte zkušební období

Pokud váš šéf váhá, navrhněte zkušební období. Může se jednat třeba o jeden měsíc, kdy prokážete, že je pro vás home office vhodnou volbou.

Jak si udržet práci na home office?

Aby byla práce z domu v okolí Chrudimi či v jiném městě dlouhodobě udržitelná, je třeba dodržovat stanovené termíny, být dostupný pro komunikaci s kolegy a nadřízenými a pravidelně dokládat výsledky své práce. V souvislosti s tím jsme pro vás sepsali několik tipů, díky nimž budete práci z domova zvládat s přehledem.

Pozor na prokrastinaci

Ohledně práce na home office je třeba si přiznat pár věcí. Musíte mít dostatek sebekázně a přinutit se pracovat. Jinak tu je strašák jménem prokrastinace, kdy děláte doma všechno možné, jen nesedíte u počítače. Nebo možná sedíte, ale raději surfujete po Facebooku a po práci ani nevzdechnete. Dobré je stanovit si pracovní dobu, abyste se úspěšně vyhnuli vyhoření – ⁠⁠⁠⁠⁠více se o něm dočtete zde.

Dodržujte termíny a buďte organizovaní

Aby vás šéf okamžitě nenahnal zpět do kanceláře musíte dodržovat termíny, které vám zadá. Musí vidět, že si práci sami organizujete, reagujete na maily a všechny zadané úkoly odevzdáváte včas. Zkrátka musíte být zodpovědní.

Zůstaňte dostupní a komunikujte

Dostupnost a otevřená komunikace jsou pro úspěšnou práci z domova zásadní. Ujistěte se, že jste během pracovní doby vždy dostupní pro telefonní hovory, e-maily nebo video konference. Pravidelně sdílejte aktualizace o vašem pokroku v projektu a reagujte na zpětnou vazbu.

Udržujte pracovní vztahy

I když pracujete z domova, je důležité udržovat dobré vztahy s kolegy. To můžete udělat tím, že se zúčastníte různých setkání a společenských akcí, ať už osobně nebo virtuálně. Občasné návštěvy kanceláře také pomáhají posílit týmového ducha a budete díky nim vědět, co se ve firmě děje.

Výhody práce z domova snad ani není nutné vyjmenovávat. Můžete si sami zorganizovat den a určit čas, který se budete věnovat práci. Bohužel jen málokomu se podaří takovou práci odvádět včas a zodpovědně. Pokud se však řadíte mezi malé procento zaměstnanců, kterým vyhovuje flexibilní práce, měli byste tuto alternativu zvážit.

O autorovi:
Jakub Janíček

Jakub Janíček je náš obsahový specialista. Věnuje se především přípravě textů o pracovní tématice a obsahové strategii webu DobraPrace.cz jako celku.

https://www.linkedin.com/in/kubajanicek/
  • Pro zaměstnance:
  • Pracovní výzvy
  • Řešení pracovního poměru
Hodnocení: 0 0   100 % (0 hodnocení)
Sdílet

Načerpejte další informace

zdroj: unsplash.com, Jak se změní s nástupem mladší generace pracovní trh?
8. 7. 2025

Mladší generace mění pracovní trh

V posledních letech si zaměstnavatelé kladou otázku, proč mladší generace mění častěji zaměstnání. Starší kolegové to často považují za neloajální či nezodpovědné, ale ve skutečnosti má…

zdroj: unsplash.com, Dejte si pozor na to, co sdělujete svým kolegům.
Aktualizováno: 24. 6. 2025

O čem byste s kolegy rozhodně mluvit neměli

V zaměstnání trávíme velkou část našich životů, a proto logicky navazujeme vztahy se svými kolegy. Často s nimi řešíme vztahové komplikace, finance, úspěchy i neúspěchy. K …

zdroj: Unsplash.com, Rok 2026 přinese větší transparentnost mezd.
11. 6. 2025

Informace o mzdách již nebude tabu

Jistě jste si někdy položili otázku, jaký plat či mzdu má asi váš o něco pomalejší kolega sedící vedle vás. Nad tím si ale pravděpodobně od příštího roku nebudete muset lámat hlavu, protože…

zdroj: Unsplash.com, Správný postup při úmrtí zaměstnance
Aktualizováno: 4. 6. 2025

Jak se zachovat při úmrtí zaměstnance

Úmrtí zaměstnance je smutná a nepříjemná situace, která vyžaduje nejen lidský přístup, ale i jisté právní kroky. Jaké povinnosti má zaměstnavatel, co vše musí zařídit a jak se chovat k …

Zobrazit další články na téma práce

Poradna

  • Jak správně napsat životopis
  • Vybíráme personální agenturu
  • Jak se chovat u pohovoru
  • Články na téma práce
více
  • Ochrana osobních údajů
  • Práce na e-mail, mobilní aplikace
  • Katalog pracovních agentur
  • O portálu, kontakt

For employers / Post Job English orders

© 2025 Dobra Prace.cz Všechna práva vyhrazena

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie - nastavení cookies