Mikromanagement není nic příjemného. Většina z nás ho zná
Slyšeli jste už někdy slovo mikromanagement? Možná ještě ne, ale zkušenosti s ním má určitě většina zaměstnanců. Ať už z jakékoliv strany. Někdo možná po přečtení tohoto článku zjistí, že on sám je mikromanažer. Jedná se o jev, kdy manažer nadměrně sleduje a kontroluje práci svých podřízených. I když to možná některé firmy vítají, z dlouhodobého hlediska to má negativní dopad na všechny strany.
Jak vlastně takového mikromanažera poznáte?
Má tendenci říkat lidem, jak mají správně dělat věci, protože sami je tak dobře nikdy nedělají. I když lidé dělají svou práci dobře, jejich výkony se stejně zabývá a kontroluje je. Neustále vyžaduje podávání aktuálních informací o postupu práce svých podřízených, což může znamenat i každých pět minut. Nechce delegovat úkoly a topí se v práci, kterou mají vykonávat jiní lidé. Kolikrát bazíruje na nedůležitých detailech a tím odrazuje své podřízené od samostatné práce.
Pokud jste se poznali, přečtěte si, jak z toho ven, protože to z dlouhodobého hlediska nemůžete vydržet.
Prvním krokem je přiznání si, že máte problém. Zjistíte-li, že váš tým již nepřichází s novými nápady nebo vám dává jasně najevo, že jej příliš kontrolujete, zamyslete se.
Při zadávání úkolů hovořte jasně a jak chcete dlouho, ale pak nechte své lidi, ať na nich v klidu pracují. Pokud budou vědět, že jim věříte, překvapí vás dobrými výsledky.
Zajímejte se o návrhy zaměstnanců, jak řešit problémy. Podporujte komunikaci a tým jako celek. Dete lidem najevo, že jejich přístup i výsledky hodnotíte kladně.
Ujistěte se, že pouze nekritizujete. Nejméně polovina kritiky by měla vycházet zevnitř samotných týmů. Zkuste, aby se týmy hodnotily samy, budete překvapeni, že sami budou mluvit o tom, kde jde práce ještě vylepšit. Samozřejmě pochvala za dobře odvedenou práci by neměla chybět.
Pokud se nedokážete změnit, vede to k situaci, kdy bude muset zasáhnout vyšší managment, protože do firmy vnášíte pouze nejistotu, napětí, špatnou náladu a dusíte aktivitu ostatních. Může se tak stát, že podnik opustí důležití a schopní zaměstnanci.
Jste na druhé straně? Otravuje vám mikromanažer život?
Zkuste proti mikromangmentu bojovat a hned ze zaměstnání neodcházejte. Zkuste být diplomatičtí. Je třeba si uvědomit, že mikromanagment vychází z nejistoty. Šéf si zkrátka není jistý tím, že dané úkoly zvládáte. Zkuste s ním projekt probrat, ptejte se a ukažte mu, že věci rozumíte a on se na vás může spolehnout.
Sami ho o průběhu své práce informujte. Klidně s ním každé odpoledne proberte, co se vám povedlo ten den udělat a jaké máte plány na druhý den. Je to poněkud náročnější, ale ukážete tak, že máte věci pod kontrolou a víte, co dělat.
Pokud nic z toho nepomůže, ve vší slušnosti si s manažerem promluvte. Všechno si sepište...zbytečné kontroly, jejich četnost i vaše výsledky a v klidu mu vysvětlete, že vás jeho způsob řízení negativně ovlivňuje. Pokud vás bude ve firmě mít víc stejný názor, můžete ho konfrontovat hromadně. Pokud se zadaří a bude ve firmě volněji, ukažte, že se to šéfovi vyplatilo.
Načerpejte další informace
Práce na směny není pro každého
Práce na směny má několik podob a funguje v mnoha odvětvích. Velmi často se zavádí z ekonomického důvodu, aby provoz běžel nepřetržitě a firma dosáhla co největšího zisku. V …
Smlouva na dobu určitou nebo raději na neurčitou? Který typ smlouvy vám zajistí klidné spaní.
Jistota nebo svoboda? Stabilní místo, nebo možnost zkoušet stále něco nového? Výběr mezi smlouvou na dobu určitou a neurčitou není jen právní formalita – často rozhoduje o tom, jak bude…
Když se férové zacházení změní v diskriminaci
O rovnosti a férovém zacházení v zaměstnání se v posledních letech mluví stále častěji. I přesto se mnoho zaměstnanců stále setkává s diskriminací, ačkoli jde o nejzávažnější…
Sdílené pracovní místo
Sdílené pracovní místo, neboli job sharing, je moderní způsob zaměstnávání, který se v českém zákoníku práce objevil teprve v roce 2021. Umožňuje, aby se o jednu pracovní pozici dělilo více…