Logo Dobrá práce
hledat přihlásit
  • Nabídky práce
  • Práce na e-mail
  • Životopis
    • Vložit životopis
    • Životopis vzor
    • Editace mého životopisu
    • Zapomenuté heslo
  • Poradna
    • Jak napsat životopis
    • Vzor životopisu
    • Vybíráme personální agenturu
    • Jak se chovat u pohovoru
  • Agentury / úřady
    • Agentury práce
    • Pracovní úřady
  • Pro firmy
    • Ceník
    • Hledat zaměstnance
    • Jak napsat pracovní inzerát
    • Přihlásit do administrace
  • Přihlásit

Najděte si dobrou práci...



Rozšířené vyhledávání



  1. Dobrá práce.cz
  2. Poradna
  3. Jak snést kritiku v zaměstnání

Jak snést kritiku v zaměstnání

Aktualizováno: 21. 5. 2025 | Blanka Růžičková

Šéf si vás zavolá na kobereček, okamžitě se vám sevře žaludek a jdete do kanceláře jako na popravu? Nebo si naopak z jeho kritiky absolutně nic neděláte a dál fungujete v zajetých kolejích? Poradíme vám, jak přijímat kritiku v práci, jak vypadá správná reakce na kritiku od šéfa a jak se z kritiky poučit.

zdroj: Unsplash.com, Nenechte se převálcovat kritikou od nadřízeného!
zdroj: Unsplash.com, Nenechte se převálcovat kritikou od nadřízeného!

Obsah článku

    • Důležitost přijímání kritiky v práci
    • Druhy kritiky a jak reagovat
      • Konstruktivní kritika
      • Jak reagovat na konstruktivní kritiku
      • Destruktivní kritika
      • Jak reagovat na destruktivní kritiku
    • Jak pracovat s kritikou od šéfa
      • Kritika na pracovišti jako jeho přirozená součást

Důležitost přijímání kritiky v práci

V zaměstnání obvykle většina z nás tráví podstatnou část pracovního dne, proto je důležité mít nejen dobré vztahy na pracovišti, ale také klidnou mysl. Věřte, že pokud budete neustále pracovat pod tlakem, bát se pochybení, nebo mít strach z kritiky od šéfa, uděláte mnohem více chyb. Nemůžete podávat skvělé výkony, když budete neustále přemýšlet nad tím, že něco pokazíte. 

Když se naučíte správně reagovat a kritiku přijímat, může to být nakonec váš velmi dobrý pomocník, díky němuž svůj pracovní výkon zlepšíte. Dokonce se domníváme, že absolventi a nováčci v oboru se bez kritiky neobejdou a neposunou. Samozřejmě i kritizovat se dá mnoha způsoby, a ne vždy jde o příjemnou záležitost. 

Druhy kritiky a jak reagovat

Jak zaměstnanec, tak zaměstnavatel by měli mít na paměti, že vše se dá vykomunikovat v klidu a slušně, ať už jde o sebevíc nepříjemnou věc. Kritika tedy nemusí vždy znamenat pouze něco negativního, nebo špatného, ale může vyústit v příjemný dialog, kdy se obě strany shodnou a nebudou se loučit v rozepři.

Konstruktivní kritika

Konstruktivní kritika nemá zaměstnance dehonestovat, ale má naopak posloužit ke zlepšení. Pokud zaměstnavatel zkritizuje vaši práci, nezoufejte, možná jde o pozitivně laděnou výtku. Cílem takové kritiky je totiž dosažení optimálního výsledku nebo zlepšení stavu. V ideálním případě může být tato kritika prezentována jako jakýsi dialog, při němž vám zaměstnavatel řekne, co by ve vašem návrhu změnil a s čím není spokojen. Následně vám předá slovo a vyslechne si váš názor. 

Jak reagovat na konstruktivní kritiku

  1. kritiku přijměte – pokud jste si vědomi své chyby, nehádejte se a uznejte ji, není na tom nic špatného. Nikdo není dokonalý, takže to berte jako ponaučení, protože příště již budete vědět, jak se chybám vyvarovat. Nadřízenému se omluvte a poděkujte za jeho konstruktivní návrh. 
  2. přiznání částečné pravdy – samozřejmě nemusíte s nadřízeným souhlasit ve všem a můžete se ohradit. Klidně přiznejte jen část své chyby, ale uveďte zároveň důvod, proč je zbytek kritiky neoprávněný. Svou chybu můžete také přiznat ještě před tím, než na ni někdo upozorní. Například dojíždíte do práce každý den z Frýdlantu do Berouna, ale zpozdila vás dopravní nehoda. Po příchodu do kanceláře postačí manažerovi říct ,, Zdravím, omlouvám se, po cestě se stala nehoda, proto mám zpoždění.“ Rozumný vedoucí tak nemůže říct nic negativního, protože mu situaci vysvětlíte a zároveň se za ni omluvíte.
  3. doplňující otázka – položením otázky si vlastně vyžádáte konkrétnější specifikaci kritiky, když si nejste jisti, zda je oprávněná či nikoli. Pokud jde o konstruktivní kritiku, můžete ji rozvinout v přínosný dialog. V případě, že je kritika manipulativní, lze ji lépe zarazit a ukončit. 

Příklad reakce na konstruktivní kritiku:

Šéf: ,,Vaše zpráva obsahuje cenné poznatky, které dále využijeme. Některé pasáže ale působí trochu nejasně a zdlouhavě."

Pracovník: ,,Souhlasím, že některé pasáže mohou být možná trochu zavádějící. Co bych podle Vás mohl udělat pro to, aby byla zpráva více srozumitelná?"

Šéf: ,,Pro zvýšení srozumitelnosti bych volil rozdělení složitých souvětí do kratších a jednoduchých vět. Zaměřte se také na gramatiku, protože zpráva obsahuje drobné chyby."

Pracovník: ,,Děkuji za zpětnou vazbu, zprávu se pokusím přepracovat v co nejkratším termínu." 

Destruktivní kritika

Oproti tomu destruktivní kritika opravdu nic pozitivního nepřináší. Jde o velmi nepěkné zhodnocení, ať už samotného zaměstnance, jeho výkonů nebo práce. Nadřízený vám nedá žádná doporučení, jak by věc udělal jinak, ale zároveň od něho můžete slyšet, že vaše řešení je k ničemu, nebude fungovat nebo že si měl projekt raději vypracovat sám a bylo by to jistě lepší. Tato kritika dokáže narušit nejen vztahy mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, ale i celkovou atmosféru na pracovišti. 

Jak reagovat na destruktivní kritiku

  1. nesouhlas s kritikou – kritiku jednoduše odmítněte, dejte si však pozor nejen na tón hlasu, ale i neverbální komunikaci. Při destruktivní kritice se snadno sklouzne k agresivitě, proto se pokuste zůstat v klidu.
  2. zmírněte situaci – pasivita, zhroucení, ani agresivita nebo útok nejsou vhodnou reakcí na destruktivní kritiku. Pokud budete alespoň s malou částí kritiky souhlasit, zůstanete v klidu a nenecháte se vyprovokovat, zmírníte vyostření celého konfliktu.

Příklad reakce na destruktivní kritiku:

Šéf: ,,Očekával jsem od Vás mnohem více. Vaše zpráva je naprosto otřesná, o množství gramatických chyb raději ani nemluvím! Kdybych si ji sepsal sám, možná by zněla lépe."

Pracovník: ,,Uznávám, že některé pasáže mohou být zbytečně zdlouhavé, ale osobně si nemyslím, že by má zpráva byla tak špatná, jak tvrdíte. Pokud nemáte konstruktivní návrh na její zlepšení, podívám se na ni znovu a pokusím se přepracovat ji."

V zásadě platí, že byste měli zachovat klid a v první řadě si svého šéfa vyslechnout. Neskákejte mu do řeči, ani jej zbytečně nepřerušujte, jistě dostanete prostor pro vlastní vyjádření. Svou odpověď si nechte pár minut projít hlavou a neodpovídejte v návalu emocí. V případě, že máte nejasnosti, položte nadřízenému doplňující otázky. Promyslete, co si z kritiky můžete vzít a jak se zlepšit. Rozhodně neberte jakoukoli výtku od šéfa jako osobní útok a důvod k tomu, ihned sepsat výpověď. Vždyť oba máte stejný cíl, kterým je odvádět dobrou práci. 

 

Práce pro absolventy

Jak pracovat s kritikou od šéfa

Zamyslete se nad jednotlivými body konstruktivní kritiky a zapište si, s čím souhlasíte a nesouhlasíte. Zároveň si vytvořte plán, jak se pro příště vyhnout chybám, které jste udělali. Pokud si nejste jisti, zda budete schopni naplnit očekávání vašeho zaměstnavatele, klidně se jej otevřeně zeptejte na názor. Jistě ocení, když za ním sami přijdete a požádáte jej, aby zhodnotil část vašeho projektu a řekl, co by změnil či upravil. Tímto krokem si navíc ušetříte nejen kritiku celého díla, ale také vynaložený čas a úsilí, protože když dostanete zpětnou vazbu v průběhu projektu, nebudete jej muset v konečné fázi předělávat celý.

Kritika na pracovišti jako jeho přirozená součást

Je třeba si uvědomit, že každý z nás dělá chyby a nikdo nejsme neomylní, ani stoprocentně dokonalí. Chybovat je opravdu v přiměřené míře lidské, a dokonce naprosto normální. Nebojíme se říct, že kritika může být dobrým nástrojem pro další seberozvoj. Jak se tedy vypořádat s kritikou, aby ve vás nevyvolala pocity selhání, nebo nevedla k syndromu vyhoření? 

Důležité je udržovat se stále v dobré náladě. Zapomeňte na výčitky a sebeobviňování. Pokud jste udělali chybu, přijměte ji. Neříkejte si, co jste měli udělat jinak. Minulost už nezměníte. Naopak se ze své chyby poučte a buďte rádi, že víte, jak jí pro příště předejít. 

Máte z kritiky svého šéfa špatnou náladu? Udělejte si radost, byť jen maličkostí. Zajděte si na dobrou kávu, projděte se podél vody, nebo zavolejte přátelům. 

O autorovi:
Blanka Růžičková

Blanka Růžičková studovala český jazyk na pedagogické fakultě. Již při studiu se v roce 2016 začala věnovat psaní textů. Od té doby připravila tisíce článků na různá témata. Na webu DobraPrace.cz píše odborné články do naší pracovní poradny.

https://www.facebook.com/blanka.ruzickova/
  • Pro zaměstnance:
  • Pracovní výzvy
  • Řešení pracovního poměru
  • Pro personalisty a zaměstnavatele:
  • Řešení pracovního poměru
  • Přístup k zaměstnancům
Hodnocení: 3 0   100 % (3 hodnocení)
Sdílet

Načerpejte další informace

zdroj: unsplash.com, Agenturní zaměstnání vám může přinést cenné zkušenosti!
15. 5. 2025

Výhody a nevýhody agenturního zaměstnávání

Střídáte brigády, ale raději byste měli stálejší zaměstnání? Nebo naopak nemůžete sehnat kvalifikované zaměstnance do firmy? Agenturní zaměstnávání může být řešením jak pro firmy, tak…

Zdroj: unsplash.com, Máte nárok účastnit se tábora jako vedoucí či instruktor.
Aktualizováno: 7. 5. 2025

Jak požádat o volno, když chci odjet jako táborový vedoucí?

Dobrovolnická práce s dětmi je nejen záslužná, ale také časově náročná. Co když potřebujete volno v práci, protože se chcete odjet na letní tábor jako vedoucí nebo zdravotník?…

Zdroj: unsplash.com, Zálohu na výplatu vám nemusí zaměstnavatel povolit.
29. 4. 2025

Vše, co potřebujete vědět o záloze na výplatu

Záloha na mzdu či plat může poskytnout určitou finanční injekci, když vám vzniknou nečekané výdaje a do výplatního termínu zbývá ještě mnoho dní. Nemusíte si tak zbytečně brát půjčku a…

Zdroj: unsplash.com, Nepodceňujte symptomy burnoutu!
Aktualizováno: 16. 4. 2025

Jak přecházet syndromu vyhoření

Syndrom vyhoření se stává čím dál tím více běžnějším onemocněním, kterým trpí pracovníci v nejrůznějších profesích. Poradíme vám, jak syndromu vyhoření co nejefektivněji přecházet a co…

Zobrazit další články na téma práce

Poradna

  • Jak správně napsat životopis
  • Vybíráme personální agenturu
  • Jak se chovat u pohovoru
  • Články na téma práce
více
  • Ochrana osobních údajů
  • Práce na e-mail, mobilní aplikace
  • Katalog pracovních agentur
  • O portálu, kontakt

For employers / Post Job English orders

© 2025 Dobra Prace.cz Všechna práva vyhrazena

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie - nastavení cookies