5 tipů, jak na správný dress code do práce – zapomeňte na sandále, pantofle i tílko na ramínka
Pravidla oblékání, tzv. dress code, se liší podle toho, kde pracujete. Jiný bude v kanceláři úřadu, v obchodní firmě a jiný třeba v baru. V tomto směru jsou úlevou organizace a firmy, kde se nosí jednotná uniforma. Jak se ale oblékat například v administrativě, je někdy otázka. Většinou firmy mají své vnitřní směrnice, které toto upravují.
Obsah článku
Pracovní prostředí se neustále vyvíjí a mění. I přesto většina zaměstnavatelů vyžaduje, aby se zaměstnanci oblékali reprezentativně. Pokud je vaší náplní práce v kanceláři, budete se muset oblékat formálně, naopak u práce řidiče se nejspíše nevyhnete obléknutí firemní uniformy. Pokud si s výběrem pracovního oděvu nevíte rady, sepsali jsme pro vás několik tipů, jak ho vybrat.
1. První dojem může ovlivnit obchod
V dnešní době není neobvyklé, že zaměstnavatel klade určité nároky na oblečení či vzhled zaměstnanců. Dojem z člověka totiž může ovlivnit případný obchod. Zákoník práce oblékání zaměstnanců výslovně neupravuje, ale zaměstnavatel má v přiměřených mezích právo určit, jak by měl zaměstnanec při výkonu práce vypadat.
Ustanovení, že zaměstnanec musí být oblečen a upraven, jak se sluší a patří pro pozici, kterou vykonává, se často vyskytuje v pracovních smlouvách. Oblečení může být doporučeno pro danou příležitost. Například pro setkání se zákazníkem sako, ale jinak můžete být v košili.
TIP: Chystáte se na pohovor? Nesnažte se zaujmout jen vizuálně, ale především zkušenostmi – profesionální životopis vám toho pomůže docílit.
2. Nezapomínejte na obuv
Samostatnou kapitolou je obuv. Zejména starší generace je zvyklá mít v zaměstnání přezůvky. Po příchodu se za stolem přezují a zbytek pracovní doby prochodí v pantoflích. Hodně společností si nepřeje, aby zaměstnanci nosili boty s volnou špičkou a patou. Pokud už se zaměstnanci musejí v práci přezouvat, doporučuje se společenská obuv.
3. Hloubku výstřihu by zaměstnavatel určovat neměl
Na druhou stranu zase nemohou být požadavky zaměstnavatele nepřiměřené, například aby stanovil minimální délku sukně či hloubku výstřihu. Ale oblečení by zkrátka mělo odpovídat dobrým mravům a u nás se řeší spíše až ve fázi, když už je příliš vyzývavé.
Je nepřípustné, aby zaměstnanec například na slavnostní večeři dorazil v kraťasech a žabkách. Některé firmy na oblékání i přispívají, ale není to jejich povinností. Na druhou stranu, pokud vám práce povolí, že můžete chodit v casual oblečení, nemusíte se bát sáhnout po mikině či džínách, ale ani přesto nic nezkazíte formálním oblečením
TIP: Nevíte, jak se obléct do práce? Podívejte se na naše tipy, které najdete v tomto článku.
4. Vsaďte raději na formální oblečení
Za formální pracovní oblečení žen se zpravidla považují kalhotové a sukňové kostýmky, košile, saka a boty na středně vysokém podpatku. Z barev by měly preferovat méně výrazné tóny – odstíny hnědé, šedé, černé, tmavě modré či vínové. Klasické tmavé kalhoty se dají snadno kombinovat s topem nebo zajímavým střihem saka.
Co se týká mužů, v oblečení převažuje oblek. Ten by měl být vyrobený z kvalitního materiálu. Ideálně šitý na míru. Odborníci kladou důraz i na vhodnou obuv. Boty by měly být v první řadě čisté, uzavřené, nejlépe tmavé barvy.
5. Tetování by nemělo být viditelné
Fenoménem poslední doby je tetování. V interních pravidlech většiny společností je doporučeno nechat tetování zakryto. Nicméně zde se nejvíce ukazuje, že směrnice se až tak moc nedodržují. Často tedy tetování vykukuje z odhalených zad, případně beder, nártů či kotníků, což může být způsobeno i tím, že se tetovací móda objevuje i mezi mladými manažery a tolerance k němu roste.
Správný dress code na pracovišti je o mnohem více než jen o dodržování pravidel. Je to o vyjádření úcty k místu, kde pracujete, a lidem, s nimiž pracujete. Zároveň je důležité cítit se dobře ve své kůži a také vypadat profesionálně. Myslete na to, že oblečení může mít vliv na vaši kariéru a věnujte mu dostatečnou pozornost.
Načerpejte další informace
Jaké benefity táhnou? Stravenky, nebo pružná pracovní doba?
Samozřejmě, že si práci vybíráme podle toho, co umíme, co nás baví, kde žijeme nebo podle výše platu. Nezřídka ale naše rozhodování o tom, zda nabízenou pozici přijmout, ovlivní i to,…
Brigáda a její pravidla – od kolika let můžete pracovat a jak na to pohlíží zákon?
Blíží se léto, prázdniny, a tak celá řada mladých lidí přímo hoří touhou něco si přivydělat. Jsou ochotni místo povalování u vody zapnout a získat první pracovní zkušenosti. Občas ale…
Milostné vztahy v práci mohou končit manželstvím, ale i peklem. Hodí se romantika do zaměstnání?
Co je v domě, není pro mě, říká se. Jenže praxe ukazuje, že se tím mnoho lidí neřídí. Na pracovišti totiž kolegiální vztahy velmi často přerůstají v milostné. A není divu. V práci tráví…
Pauza na oběd – jakými pravidly se řídí a kdy na ni máte nárok?
Pauza na oběd. Jde o základní potřebu a naprosto samozřejmou věc, přesto se kolem ní může strhnout divoká diskuze. Jak je to s přestávkou, když chodím jen na 6 hodin? Co když na oběd…