Logo Dobrá práce
hledat přihlásit
  • Nabídky práce
  • Práce na e-mail
  • Životopis
    • Vložit životopis
    • Životopis vzor
    • Editace mého životopisu
    • Zapomenuté heslo
  • Poradna
    • Jak napsat životopis
    • Vzor životopisu
    • Vybíráme personální agenturu
    • Jak se chovat u pohovoru
  • Agentury / úřady
    • Agentury práce
    • Pracovní úřady
  • Pro firmy
    • Ceník
    • Hledat zaměstnance
    • Jak napsat pracovní inzerát
    • Přihlásit do administrace
  • Přihlásit

Najděte si dobrou práci...



Rozšířené vyhledávání



  1. Dobrá práce.cz
  2. Poradna
  3. Práce nemusí být utrpení: 5 praktických rad, jak se chránit před vyhořením

Práce nemusí být utrpení: 5 praktických rad, jak se chránit před vyhořením

Aktualizováno: 24. 2. 2024 | Jakub Janíček

Vyčerpání, stres, odpor – to jsou pocity, které jednou za čas přepadnou asi každého pracujícího člověka. Napětí v práci ale nemusí být jenom krátkodobou záležitostí a po delším čase může zaměstnance ohrožovat na psychickém i fyzickém zdraví. Nejlepším řešením mnohdy bývá změna místa. Ne každý si však může dovolit ze dne na den opustit své zaměstnání a najít nové. Co jiného můžete udělat?

Obsah článku

  • 1. Svěřte se svým kolegům
  • 2. Práci si nenoste domů
  • 3. Neprokrastinujte
  • 4. Najděte si motivaci
  • 5. Snažte se na všem negativním najít něco pozitivního

Syndrom vyhoření se mezi pracujícími šíří jako nemoc. Mohou za to nejen vyšší nároky na efektivitu zaměstnanců, ale i potřeba vyššího výdělku nebo osobní problémy. Někteří si zvolí práci v nevhodném odvětví, jiní nezvládají nápor, který na ně vyvíjí zaměstnavatel.

Podle nedávné studie, která zkoumala dopad COVID-19 na společnost, 52 % zaměstnanců se cítí vyhořelých a 67 % věří, že k zhoršení jejich stavu přispěla právě pandemie. Čísla jsou opravdu alarmující, ale ke zlepšení můžeme přispět i my samotní. Pojďte se s námi podívat na několik tipů, díky kterým pro vás práce nebude utrpením.

1. Svěřte se svým kolegům

Sdílené trápení je vždy o něco menší. Ve vašem pracovním kolektivu se navíc mohou najít lidé, kteří mají úplně stejný problém jako vy. Svěřte se některému z nich a společně vše prodiskutujte. Více hlav víc ví, a tak najde i dřívější řešení. Toto pravidlo platí stokrát více v případě práce ve zdravotnictví a podobných oborech, které jsou často psychicky velmi náročné.

2. Práci si nenoste domů

Snadněji se to říká, než dělá, ale zkuste se podle toho opravdu řídit. Ať už jste měli sebetěžší pracovní den, doma za ním udělejte tlustou čáru. Neustálým přemítáním a stěžováním si druhým problémy stejně nevyřešíte. Akorát si tak zkazíte volný čas, který byste jinak mohli věnovat například rodině a svým koníčkům. Pokud máte problémy s time managementem, přečtěte si náš článek zde.

3. Neprokrastinujte

Prokrastinace je v poslední době stále skloňovanější termín. Není divu. Dnešní doba k chorobnému odkládání práce na později přímo svádí. Hlavně jsou to pak nekonečné možnosti sociálních sítí, které dokážou odvádět pozornost v kteroukoliv denní dobu.

Když navíc máte pocit, že úkol, na kterém pracujete, vlastně ani není natolik důležitý a šéf vaši snahu stejně dostatečně neocení, velice těžko se musíte k jeho splnění nutit. Nejčastěji vás prokrastinace potká u administrativní práce, a to zejména v případě, že vám vše přerůstá přes hlavu.

Co ze začátku vypadá jako obyčejná lenost, se později mění v začarovaný kruh a opravdový problém. Pomůcek ke zdolání prokrastinace je naštěstí spousta. Tady jsou některé z nich:

  • Stanovujte si pevné termíny, nebo o to požádejte šéfa. Zní to krutě, ale je odvěkou pravdou, že dříve úkol dokončíte s „nožem na krku", než když je termín neurčitý.
  • Plánujte. Banální pomůcka, ale ruku na srdce: Kdo z vás ji opravdu provozuje? Přitom si stačí každý večer sednout na pár minut k papíru a pečlivě si rozplánovat a sepsat, co následující den musíte udělat. Budete tak mít nejen přehled o všech úkolech a povinnostech, ale také vás bude povzbuzovat odškrtávání jednotlivých položek a jejich označování za splněné.
  • Dělejte malé krůčky. Máte-li před sebou těžký úkol, není třeba ho udělat hned na první dobrou. Rozvrhněte si ho raději na menší etapy.
  • Nerozptylujte se. Odpojte internet (nepotřebujete-li ho k práci), vypněte osobní mobil, neposlouchejte rádio. Vyvarujte se všem podnětům zvenčí, které by mohly rozptylovat vaši pozornost a odvádět vás od práce. Jak se do ní jednou dostanete, zapomenete na okolní svět i své myšlenky a nebude problém rozdělaný úkol dokončit.

4. Najděte si motivaci

Každá práce jde snadněji od ruky, když máte důvod, proč ji vykonávat. Je vaší motivací vidina většího platu, díky kterému si budete moci pořídit něco, po čem už dlouho toužíte? Je před vámi šance kariérního postupu na vysněnou pozici? Nebo zvolené zaměstnání vykonáváte kvůli potřebné praxi a pozdějšímu přijetí na lepší místo? Najděte si i vy svou motivaci a ulehčete si pracovní trápení.

5. Snažte se na všem negativním najít něco pozitivního

To není jenom laciná poučka z příručky pozitivního myšlení. Je to věta, která vám může zachránit i duševní zdraví. Tím pozitivním může být možnost naučit se spoustu nových věcí, dobrý kolektiv, ale třeba i pěkné pracovní prostředí. Když zahodíte negativismus, můžete najít spoustu maličkostí, které vám pomohou přežít pracovní dobu v zaměstnání. Pokud si nevíte rady se stresem, zkuste naše tipy zde.

A pokud vás to v práci vyčerpává tak, že potřebujete změnu, přihlaste se zdarma k pravidelnému odběru nejnovějších nabídek práce ve vašem oboru.

    Přihlásit se k odběru

Berte naše rady jako kompas, který vám pomůže orientovat se ve světě, kde není vždy jednoduché vybalancovat pracovní a osobní život. Někdy pro vás může být práce nudná a monotónní, ale i přesto ji můžete vykonávat s chutí. Důležité je začít na sobě pracovat a nenechat se vším pohltit. Pokud ani to nepomáhá, nebojte se požádat o pomoc odborníka.

O autorovi:
Jakub Janíček

Jakub Janíček je náš obsahový specialista. Věnuje se především přípravě textů o pracovní tématice a obsahové strategii webu DobraPrace.cz jako celku.

https://www.linkedin.com/in/kubajanicek/
  • Pro zaměstnance:
  • Pracovní výzvy
Hodnocení: 1 0   100 % (6 hodnocení)

Načerpejte další informace

zdroj: unsplash.com, Agenturní zaměstnání vám může přinést cenné zkušenosti!
15. 5. 2025

Výhody a nevýhody agenturního zaměstnávání

Střídáte brigády, ale raději byste měli stálejší zaměstnání? Nebo naopak nemůžete sehnat kvalifikované zaměstnance do firmy? Agenturní zaměstnávání může být řešením jak pro firmy, tak…

Zdroj: unsplash.com, Máte nárok účastnit se tábora jako vedoucí či instruktor.
Aktualizováno: 7. 5. 2025

Jak požádat o volno, když chci odjet jako táborový vedoucí?

Dobrovolnická práce s dětmi je nejen záslužná, ale také časově náročná. Co když potřebujete volno v práci, protože se chcete odjet na letní tábor jako vedoucí nebo zdravotník?…

Zdroj: unsplash.com, Zálohu na výplatu vám nemusí zaměstnavatel povolit.
29. 4. 2025

Vše, co potřebujete vědět o záloze na výplatu

Záloha na mzdu či plat může poskytnout určitou finanční injekci, když vám vzniknou nečekané výdaje a do výplatního termínu zbývá ještě mnoho dní. Nemusíte si tak zbytečně brát půjčku a…

Zdroj: unsplash.com, Nepodceňujte symptomy burnoutu!
Aktualizováno: 16. 4. 2025

Jak přecházet syndromu vyhoření

Syndrom vyhoření se stává čím dál tím více běžnějším onemocněním, kterým trpí pracovníci v nejrůznějších profesích. Poradíme vám, jak syndromu vyhoření co nejefektivněji přecházet a co…

Zobrazit další články na téma práce

Poradna

  • Jak správně napsat životopis
  • Vybíráme personální agenturu
  • Jak se chovat u pohovoru
  • Články na téma práce
více
  • Ochrana osobních údajů
  • Práce na e-mail, mobilní aplikace
  • Katalog pracovních agentur
  • O portálu, kontakt

For employers / Post Job English orders

© 2025 Dobra Prace.cz Všechna práva vyhrazena

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie - nastavení cookies