Tykání na pracovišti – cesta k přátelštější atmosféře, nebo potenciální zdroj konfliktů?
V českém pracovním prostředí se stále častěji setkáváme s neformálním oslovováním. Zatímco v minulosti bylo vykání standardem, dnes mnoho firem, zejména těch menších a modernějších, preferuje tykání jako způsob budování přátelštější a uvolněnější atmosféry. Otázkou ale zůstává, zda tykání skutečně vede k lepšímu pracovnímu prostředí a vyšší produktivitě, nebo naopak k nedorozuměním a konfliktům.

Obsah článku
Výhody tykání na pracovišti
Zavedení tykání na pracovišti přináší řadu výhod, které ocení nejen zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé. Dokáže odbourat bariéry, podpořit přátelštější atmosféru a zjednodušit komunikaci. Pojďme se blíže podívat na některé z klíčových benefitů, které s sebou neformální oslovování v pracovním prostředí přináší.
Budování přátelství a důvěry
Tykání odbourává formální bariéry mezi kolegy a nadřízenými, což často vede k lepším vztahům a budování důvěry. V prostředí, kde si lidé tykají, se také snáze navazuje přátelství a kolegové se cítí více propojení.
Počítat můžete se zlepšením komunikace a celkově pozitivnější atmosférou na pracovišti. Uvolněnější atmosféru ocení i lidé, kteří mají u vás práci na poloviční úvazek, díky čemuž se snáze začlení do týmu, i když s ním netráví tolik času.
Zvýšení motivace a kreativity
Jak již bylo řečeno, tykání vytváří uvolněnější a méně stresující atmosféru, která podporuje motivaci a kreativitu zaměstnanců. Lidé se cítí uvolněněji a navíc jsou ochotnější sdílet své myšlenky a nápady bez obav z odmítnutí.
Zjednodušení komunikace
Vykání může být v některých případech vnímáno jako příliš formální a zdržující – nejméně vhodné je zejména v dynamickém pracovním prostředí. Naopak tykání zjednodušuje a urychluje komunikaci, což je výhodou v situacích, kdy je potřeba dělat rychlá a efektivní rozhodnutí.
TIP: Nevíte, jak v práci pracovat se stresem? Vyzkoušejte naše tipy z tohoto článku.
Nevýhody tykání na pracovišti
Nemůžeme ale opomenout ani možná negativa a rizika, která tykání na pracovišti přináší. Přátelštější způsob oslovování může narušit hierarchii ve firmě. To pak ztěžuje i samotné vedení a kontrolu ze strany nadřízených.
Stírání hranic a hierarchie
Tykání může vést k narušení hranic mezi nadřízenými a podřízenými, což vytváří nové překážky ve vedení i kontrole. V souvislosti s tím se mohou zaměstnanci začít chovat neprofesionálně a ztratit respekt k autoritě.
Riziko nedorozumění a konfliktů
V prostředí, kde si lidé tykají, může docházet k nedorozuměním a konfliktům, jelikož se protíná osobní a profesní rovina vztahů. Často je důsledkem negativní atmosféra na pracovišti, která snižuje efektivitu pracovníků a má nepříznivý dopad na výsledky firmy.
Obtížné sdělování kritiky
Vykání poskytuje určitý odstup a formálnost, která usnadňuje sdělování kritiky. V prostředí, kde si lidé tykají, může být kritika vnímaná jako osobní útok. Zaměstnanci mají tendenci se hned ohradit a útočit. Může se tedy stát, že nadřízení budou některé prohřešky přehlížet ze strachu, že se jejich přátelské vztahy s podřízenými zhorší.
Pokud máte například práci manažera prodeje, bude pro vás při tykání složitější vytknout podřízenému, že jeho strategie je k ničemu. Raději si dopředu stanovte hranice a ujasněte si, že případná kritika nemá vliv na vaše osobní vztahy.
Kdo má právo nabídnout tykání?
V otázce, kdo by měl tykání nabídnout, hraje roli etiketa i firemní kultura. Obecně platí, že tykání nabízí osoba s vyšším postavením v hierarchii, tedy nadřízený podřízenému, starší mladšímu, žena muži.
V moderních firmách s neformální kulturou se ale můžeme setkat s tím, že tykání nabízí kdokoli bez ohledu na hierarchii. Důležité je, aby se obě strany cítily s tykáním komfortně a aby nabídka byla upřímná, a ne vynucená. Tykání může být také součástí dané firemní kultury, v takovém případě vás s tímto pravidlem seznámí už v první den.
TIP: Najděte s námi práci svých snů. Stačí se přihlásit k odběru pracovních nabídek a už vám žádné nové nabídky práce neuniknou.
Jak předcházet problémům při tykání ve firmě?
Zavedení tykání by mělo být doprovázeno jasnými pravidly a směrnicemi. Musí být zřejmé, za jakých okolností je tykání vhodné a kdy nikoliv. Například při jednáních s externími partnery nebo při komunikaci se zákazníky by mělo být standardem vykání. Zároveň je důležité, aby byla pravidla srozumitelná a známá všem zaměstnancům.
Samozřejmě ne každý bude nutně tykání na pracovišti vnímat pozitivně. Je důležité respektovat preference jednotlivců a nikoho do tykání nenutit. Klíčem k úspěchu je vždy vzájemná úcta a respekt. I když je atmosféra uvolněnější, všichni by si měli stále uvědomovat, že se pohybují v pracovním prostředí.
Možným řešením jsou různá školení a semináře, které vám pomohou vyhnout se zbytečným nepříjemnostem a sporům na pracovišti. V první řadě začněte u vedoucích pracovníků, kteří jdou vždy příkladem ostatním. Nezapomínejte ani na zpětnou vazbu – dejte přitom zaměstnancům možnost svůj názor vyjádřit anonymně.
Jak můžete vidět, v některých případech může tykání vést k lepším vztahům, kvalitnější komunikaci a vyšší motivaci. V jiných případech může naopak zbourat veškeré hranice a narušit autoritu nadřízených. Během zavádění novinek buďte tedy velmi opatrní a raději si dvakrát rozmyslete, jestli je takové řešení pro váš kolektiv vhodné.
Načerpejte další informace
Jak požádat o volno, když chci odjet jako táborový vedoucí?
Dobrovolnická práce s dětmi je nejen záslužná, ale také časově náročná. Co když potřebujete volno v práci, protože se chcete odjet na letní tábor jako vedoucí nebo zdravotník?…
Vše, co potřebujete vědět o záloze na výplatu
Záloha na mzdu či plat může poskytnout určitou finanční injekci, když vám vzniknou nečekané výdaje a do výplatního termínu zbývá ještě mnoho dní. Nemusíte si tak zbytečně brát půjčku a…
Jak přecházet syndromu vyhoření
Syndrom vyhoření se stává čím dál tím více běžnějším onemocněním, kterým trpí pracovníci v nejrůznějších profesích. Poradíme vám, jak syndromu vyhoření co nejefektivněji přecházet a co…
Jak se připravit na Úřad práce
Ocitli jste se bez zaměstnání a co teď? Vaše první cesta pravděpodobně povede na Úřad práce. Víte, jaké výhody plynou z registrace na Úřadu práce, a naopak jaké máte vy jako uchazeč o…