Logo Dobrá práce
hledat přihlásit
  • Nabídky práce
  • Práce na e-mail
  • Životopis
    • Vložit životopis
    • Životopis vzor
    • Editace mého životopisu
    • Zapomenuté heslo
  • Poradna
    • Jak napsat životopis
    • Vzor životopisu
    • Vybíráme personální agenturu
    • Jak se chovat u pohovoru
  • Agentury / úřady
    • Agentury práce
    • Pracovní úřady
  • Pro firmy
    • Ceník
    • Hledat zaměstnance
    • Jak napsat pracovní inzerát
    • Přihlásit do administrace
  • Přihlásit

Najděte si dobrou práci...



Rozšířené vyhledávání



  1. Dobrá práce.cz
  2. Poradna
  3. Tykání na pracovišti – cesta k přátelštější atmosféře, nebo potenciální zdroj konfliktů?

Tykání na pracovišti – cesta k přátelštější atmosféře, nebo potenciální zdroj konfliktů?

Aktualizováno: 22. 5. 2024 | Jakub Janíček

V českém pracovním prostředí se stále častěji setkáváme s neformálním oslovováním. Zatímco v minulosti bylo vykání standardem, dnes mnoho firem, zejména těch menších a modernějších, preferuje tykání jako způsob budování přátelštější a uvolněnější atmosféry. Otázkou ale zůstává, zda tykání skutečně vede k lepšímu pracovnímu prostředí a vyšší produktivitě, nebo naopak k nedorozuměním a konfliktům.

Zlepší tykání vztahy na pracovišti? – ilustrativní obrázek | Zdroj: Pexels.com
Zlepší tykání vztahy na pracovišti? – ilustrativní obrázek | Zdroj: Pexels.com

Obsah článku

  • Výhody tykání na pracovišti
    • Budování přátelství a důvěry
    • Zvýšení motivace a kreativity
    • Zjednodušení komunikace
  • Nevýhody tykání na pracovišti
    • Stírání hranic a hierarchie
    • Riziko nedorozumění a konfliktů
    • Obtížné sdělování kritiky
  • Kdo má právo nabídnout tykání?
  • Jak předcházet problémům při tykání ve firmě?

Výhody tykání na pracovišti

Zavedení tykání na pracovišti přináší řadu výhod, které ocení nejen zaměstnanci, ale i zaměstnavatelé. Dokáže odbourat bariéry, podpořit přátelštější atmosféru a zjednodušit komunikaci. Pojďme se blíže podívat na některé z klíčových benefitů, které s sebou neformální oslovování v pracovním prostředí přináší.

Budování přátelství a důvěry

Tykání odbourává formální bariéry mezi kolegy a nadřízenými, což často vede k lepším vztahům a budování důvěry. V prostředí, kde si lidé tykají, se také snáze navazuje přátelství a kolegové se cítí více propojení.

Počítat můžete se zlepšením komunikace a celkově pozitivnější atmosférou na pracovišti. Uvolněnější atmosféru ocení i lidé, kteří mají u vás práci na poloviční úvazek, díky čemuž se snáze začlení do týmu, i když s ním netráví tolik času.

Chci najít práci v mém okolí

Zvýšení motivace a kreativity

Jak již bylo řečeno, tykání vytváří uvolněnější a méně stresující atmosféru, která podporuje motivaci a kreativitu zaměstnanců. Lidé se cítí uvolněněji a navíc jsou ochotnější sdílet své myšlenky a nápady bez obav z odmítnutí.

Zjednodušení komunikace

Vykání může být v některých případech vnímáno jako příliš formální a zdržující – nejméně vhodné je zejména v dynamickém pracovním prostředí. Naopak tykání zjednodušuje a urychluje komunikaci, což je výhodou v situacích, kdy je potřeba dělat rychlá a efektivní rozhodnutí.

TIP: Nevíte, jak v práci pracovat se stresem? Vyzkoušejte naše tipy z tohoto článku.

Nevýhody tykání na pracovišti

Nemůžeme ale opomenout ani možná negativa a rizika, která tykání na pracovišti přináší. Přátelštější způsob oslovování může narušit hierarchii ve firmě. To pak ztěžuje i samotné vedení a kontrolu ze strany nadřízených.

Stírání hranic a hierarchie

Tykání může vést k narušení hranic mezi nadřízenými a podřízenými, což vytváří nové překážky ve vedení i kontrole. V souvislosti s tím se mohou zaměstnanci začít chovat neprofesionálně a ztratit respekt k autoritě.

Riziko nedorozumění a konfliktů

V prostředí, kde si lidé tykají, může docházet k nedorozuměním a konfliktům, jelikož se protíná osobní a profesní rovina vztahů. Často je důsledkem negativní atmosféra na pracovišti, která snižuje efektivitu pracovníků a má nepříznivý dopad na výsledky firmy.

Obtížné sdělování kritiky

Vykání poskytuje určitý odstup a formálnost, která usnadňuje sdělování kritiky. V prostředí, kde si lidé tykají, může být kritika vnímaná jako osobní útok. Zaměstnanci mají tendenci se hned ohradit a útočit. Může se tedy stát, že nadřízení budou některé prohřešky přehlížet ze strachu, že se jejich přátelské vztahy s podřízenými zhorší.

Pokud máte například práci manažera prodeje, bude pro vás při tykání složitější vytknout podřízenému, že jeho strategie je k ničemu. Raději si dopředu stanovte hranice a ujasněte si, že případná kritika nemá vliv na vaše osobní vztahy.

Výhody a nevýhody tykání na pracovišti | Dobraprace.cz

Kdo má právo nabídnout tykání?

V otázce, kdo by měl tykání nabídnout, hraje roli etiketa i firemní kultura. Obecně platí, že tykání nabízí osoba s vyšším postavením v hierarchii, tedy nadřízený podřízenému, starší mladšímu, žena muži.

V moderních firmách s neformální kulturou se ale můžeme setkat s tím, že tykání nabízí kdokoli bez ohledu na hierarchii. Důležité je, aby se obě strany cítily s tykáním komfortně a aby nabídka byla upřímná, a ne vynucená. Tykání může být také součástí dané firemní kultury, v takovém případě vás s tímto pravidlem seznámí už v první den.

TIP: Najděte s námi práci svých snů. Stačí se přihlásit k odběru pracovních nabídek a už vám žádné nové nabídky práce neuniknou.

Přihlásit se k odběru

Jak předcházet problémům při tykání ve firmě?

Zavedení tykání by mělo být doprovázeno jasnými pravidly a směrnicemi. Musí být zřejmé, za jakých okolností je tykání vhodné a kdy nikoliv. Například při jednáních s externími partnery nebo při komunikaci se zákazníky by mělo být standardem vykání. Zároveň je důležité, aby byla pravidla srozumitelná a známá všem zaměstnancům.

Samozřejmě ne každý bude nutně tykání na pracovišti vnímat pozitivně. Je důležité respektovat preference jednotlivců a nikoho do tykání nenutit. Klíčem k úspěchu je vždy vzájemná úcta a respekt. I když je atmosféra uvolněnější, všichni by si měli stále uvědomovat, že se pohybují v pracovním prostředí.

Možným řešením jsou různá školení a semináře, které vám pomohou vyhnout se zbytečným nepříjemnostem a sporům na pracovišti. V první řadě začněte u vedoucích pracovníků, kteří jdou vždy příkladem ostatním. Nezapomínejte ani na zpětnou vazbu – dejte přitom zaměstnancům možnost svůj názor vyjádřit anonymně.

Jak můžete vidět, v některých případech může tykání vést k lepším vztahům, kvalitnější komunikaci a vyšší motivaci. V jiných případech může naopak zbourat veškeré hranice a narušit autoritu nadřízených. Během zavádění novinek buďte tedy velmi opatrní a raději si dvakrát rozmyslete, jestli je takové řešení pro váš kolektiv vhodné.

O autorovi:
Jakub Janíček

Jakub Janíček je náš obsahový specialista. Věnuje se především přípravě textů o pracovní tématice a obsahové strategii webu DobraPrace.cz jako celku.

https://www.linkedin.com/in/kubajanicek/
  • Pro zaměstnance:
  • Pracovní výzvy
  • Pro personalisty a zaměstnavatele:
  • Přístup k zaměstnancům
Hodnocení: 0 0   100 % (0 hodnocení)
Sdílet

Načerpejte další informace

Zdroj: unsplash.com, Máte nárok účastnit se tábora jako vedoucí či instruktor.
Aktualizováno: 7. 5. 2025

Jak požádat o volno, když chci odjet jako táborový vedoucí?

Dobrovolnická práce s dětmi je nejen záslužná, ale také časově náročná. Co když potřebujete volno v práci, protože se chcete odjet na letní tábor jako vedoucí nebo zdravotník?…

Zdroj: unsplash.com, Zálohu na výplatu vám nemusí zaměstnavatel povolit.
29. 4. 2025

Vše, co potřebujete vědět o záloze na výplatu

Záloha na mzdu či plat může poskytnout určitou finanční injekci, když vám vzniknou nečekané výdaje a do výplatního termínu zbývá ještě mnoho dní. Nemusíte si tak zbytečně brát půjčku a…

Zdroj: unsplash.com, Nepodceňujte symptomy burnoutu!
Aktualizováno: 16. 4. 2025

Jak přecházet syndromu vyhoření

Syndrom vyhoření se stává čím dál tím více běžnějším onemocněním, kterým trpí pracovníci v nejrůznějších profesích. Poradíme vám, jak syndromu vyhoření co nejefektivněji přecházet a co…

Zdroj: AI canva.com, Jak se chovat na Úřadu práce
9. 4. 2025

Jak se připravit na Úřad práce

Ocitli jste se bez zaměstnání a co teď? Vaše první cesta pravděpodobně povede na Úřad práce. Víte, jaké výhody plynou z registrace na Úřadu práce, a naopak jaké máte vy jako uchazeč o…

Zobrazit další články na téma práce

Poradna

  • Jak správně napsat životopis
  • Vybíráme personální agenturu
  • Jak se chovat u pohovoru
  • Články na téma práce
více
  • Ochrana osobních údajů
  • Práce na e-mail, mobilní aplikace
  • Katalog pracovních agentur
  • O portálu, kontakt

For employers / Post Job English orders

© 2025 Dobra Prace.cz Všechna práva vyhrazena

Při poskytování služeb nám pomáhají soubory cookie - nastavení cookies